Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riks 45 blir E45

Annons

Ulf är ordförande i Inlandskommunernas ekonomiska förening som haft möte på Sollerön i två dagar. 45:an fanns med på dagordningen. Arne Fasth på Vägverket redovisade den utredning som Vägverket gjort och som rekomenderar regeringen att driva frågan om 45:an vidare. Det är nämligen FN:s ekonomiska kommision för Europa som fattar det slutgiltiga beslutet. Om regeringen handlar skyndsamt nu kan beslutet om att göra 45:an till Europaväg fattas i oktober.

Frågan om att göra om riksväg 45 till Europaväg har drivits av föreningen Via Lappia under lång tid. Det verkar dock som om regeringen haft farhågor för att vägen inte skulle motsvara de krav som ställs på internationella vägar.

Vägverket visar nu att 45:an har en godtagbar standard. Vägens kvalitet varierar dock på olika sträckor. Från Värmlandsgränsen och till Mora klassas vägen som bra, likaså genom Mora. Sträckan Vattnäs-Orsa-Västbacka betecknas dock som sämre, sådana vägbitar finns också längre norrut i landet.

- Delar av 45:an är smala, men oftast har dessa sträckor begränsad trafik så framkomligheten är ändå god, skriver Vägverket.

I en skrivelse till Näringsdeparementet framhåller Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö att väg 45 uppfyller de tekniska, ekonomiska och andra krav som kan ställas på en Europaväg.

Skogö framhåller att det främsta skälet för att ta med 45:an i Europavägnätet är den betydelse detta kan få för turistindustrin i inlandet som hamnar på hela Europakartan, vilket ökar möjligheterna till marknadsföring.

Den sträcka i Sverige som nu berörs är 169 mil lång, mellan Göteborg och Karesuando. Ingemar Skogö stöder de önskemål som framförts om att Sverige ska verka för att E45 förlängs genom Finland och Norge, till exempel till Nordkap eller Kirkenes. I så fall skulle 45:an gå från Europas allra sydligaste del till den nordligaste.

JAN NORBERG

Mer läsning

Annons