Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Revolutionärt i teaterladan

Annons

Konnsjögårdens anspråksfulla pjäs Det gröna hjärtat, som räknar sina rötter från den tid när världsrevolutionen skulle utgå från teatern, vilar på fyra teaterben.

1. Inslag av pedagogisk forumteater - iscensättning där publiken uppmanas avbryta gestaltandet av förtryck och själv agera sätt att ta sig ur situationen.

2. Ett myllrande drömspelsinslag, metaformättade avsnitt med text av låg poetisk kvalitet. "Godnatt, natt, nu får du sova; goddag, dag, nu föder jag dig". Där finns järn, ängar, vind, hav och ensemblens barn kittlar publiken i ansiktena med fjädrar.

3. Musik - synth, sång, dragspel och bongotrummor.

4. Övertydlig politisk teater där Viktor Tid, som har mobiltelefon och kostym (ondskans attribut), köper flickan Tinna (symbol för folksjälen) genom att bekosta hennes mors arbetsskadeoperation och som hotar lägga ned staden där alla vänner bor.

Tid har som hantlangare den förskräcklige Jalding (som naturligtvis inte ska förväxlas med Göteborgskravallernas polischef Håkan Jaldung). Pjäsen kritiserar Tid och tiderna. Dåligt är eko-nomisk tillväxt, nya kläder, Bodyshop, mark-nadsekonomi, dataspel, chefen för världsbanken, George Bush, George W Bush, Manuel Castells, siffror, tv, digital musik, konvergenskrav, aktier, polisen, militären, konkurrens, Danmarks trupper i Irak, karriärambitioner, slipsar, patriarkatet, härskare, vapen, ny teknik och reklam.

Läs alla texter kritiskt! Men särskilt den här, som enligt pjäsens utgångspunkter är lögnaktig för att den är tryckt i en privatmonopolistisk tidning som gör vinst.

Som teater är Det gröna hjärtat en fin medvetandehöjare för de närmast sörjande (det var fler i ensemblen än i publiken). Som politiskt fenomen är den litet rörande.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons