Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reparation dröjer

Annons

Han har en gammal NMT-telefon och klarar sig bra med den, men börjar tröttna på att teleavbrottet i det fasta nätet inte åtgärdas.

– De sa att felet skulle vara åtgärdat inom tre dygn från början. Det var en tekniker här ute och ordnade avbrottet hos mina grannar, men när jag frågade om han kunde hjälpa mig svarade han att inte kunde göra något utan en arbetsorder, säger
Lars-Erik Eriksson.

När tidningen tar kontakt med operatören Optimal telecom berättar Einar Ahlström, vid företagets kundservice, att de vidarebefordrar en felanmälan till Telia, som i sin tur sänder ut en tekniker. Detta eftersom Telia äger telenätet i Sverige.

– Vi får inte ha något med nätet att göra. Telia ska vara neutrala i fall som dessa och ska behandla alla kunder som om de vore deras. Trots det hamnar våra kunder hamnar ofta i kläm, säger Einar Ahlström.

Susanne Sturmhoefel vid Telias presstjänst uppger att det under sommaren har uppstått stora problem i åtgärdandet av teleavbrott.

– Normalt sett ska en tekniker komma ut inom ett dygn. Men det har varit en sommar med mycket åska och våra tekniker arbetar fortfarande med att åtgärda skador som uppstod när stormen Gudrun drog fram i januari. Väntetiderna är mycket längre än i vanliga fall, det kan dröja så lång tid som upp till två veckor innan fel åtgärdas, säger Susanne Sturmhoefel.

PETER SÖDERLUND

Mer läsning

Annons