Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Renodlar varumärket

Annons

På 27 år har företaget gått från fyra till 23 procent av marknaden.

Denna expansion har inte enbart varit positiv. Bland annat har varumärket varit splittrat.

Men med segern över Wasabröd i Marknadsdomstolen tänker företaget ändra strategi och tydligare lyfta fram de symboler som värnar om tradition, Leksand och Dalarna.

Konsumenterna kommer inte att märka någon skillnad när de sätter tänderna i brödet. Vattnet från den egna källan, råg, jäst och hantverket är kvar sedan gammalt.

Däremot genomgår just nu förpackningarna en förändring där dalahästen, kurbitsen och namnet Leksand profileras starkare än tidigare.

- Hästen är hjälten och bomärket. Nu har vi fått fram en konsekvent linje där form, färg och typsnitt tydligare visar vår produkt, säger Rune Joon.

Företaget, som planerat förändringen i över ett år, sticker inte under stolen med att konflikten med konkurrenten delvis påskyndat förnyelsen av förpackningen.

Den 24 april 2004 ska Filipstad-producerade Moraknäcke tas bort från butikerna. Frågan är vad konkurrent ska kontra med?

- Det vet vi inte i dag. Vi håller vår linje, säger Peter Joon, chef för bageriet.

Gårdagen gick i festens tecken där personal och säljare informerades och bjöds på mat.

MATS LINDSTRÖM

Mer läsning

Annons