Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rena rama snurren i alla flirtkarusellerna

Annons

Antalet rondeller - eller cirkulationsplats som det numera heter på ett finare språk - ökar lavinartat i landet.

Man beräknar att det i dag finns 10 000 rondeller i landet. Om fem år finns det 20 000.

I Dalarna finns det ett 60-tal. Men nästan varje kommun planerar att bygga fler.

Varför rondeller?

Självklart är det bra ur trafiksäkerhetssynpunkt. Men det är också ekonomiskt fördelaktigt.

Rondellerna räddar liv. Visst, det händer olyckor i rondeller också, men farten är lägre än i traditionella korsningar, vilket gör att personskadorna blir lindrigare.

Och det är billigare med rondeller än trafikljus. Trafikljusen ska servas ofta. I rondellerna sätter man olika former av utsmyckningar och växter - som klarar sig själva.

- Rondeller är en bra lösning. Både vi och kommunerna har insett det, säger Kjell Nyman vid Vägverket.

Fast inget gott som inte har något ont med sig: en del är osäkra på hur man kör in och ur en rondell.

Och inte ens trafikproffsen är helt överens.

Vägverket hävdar till exempel att man inte behöver teckna blinka vänster när man kör in i en rondell och sedan ska köra ur den åt vänster.

Många trafikskolor hävdar motsatsen. De menar att en rondell är att betrakta som en korsning: då blinkar man vänster när man kör in i rondellen.

Men trots det - rondellerna är av godo.

Den första i länet var den på Knektplatsen i Rättvik. Nu får den massor av efterföljare runt om i hela Dalarna.

Borlänge är värst med 24 rondeller. Leksand håller på att få sin första. Endast Säter av länets kommuner saknar en rondell.

Och en rondell kan också vara njutbar för ögat.

Många smyckas ut. I Dalarna finns rondellkonst av allehanda slag, alltifrån fotbollar och romerska ringar till tefat.

Ögonfröjd kanske också är trafiksäkerhet?

Mer läsning

Annons