Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rektorn överraskad över oron

Annons

Friskolan Sebor är ingen vanlig skola. Den jobbar på ett sätt som till stor del ser annorlunda ut än en traditionell skola.

Det medger Ove Raskopp. Det är också tanken. Att den nystartade skolan ska vara annorlunda.

-Allt du gör här vill du göra. Man ska vara fri att gå den väg man vill. Vi följer läroplanen. Men inte slaviskt. Eleverna har inget schema. Det finns ingen press, ingen stress. Eleverna har ett stort ansvar.

Varje morgon hålls en samling klockan nio. Elevchefen berättar om vad som är på gång och vad som ska göras. Eleverna väljer en chef för två veckor åt gången.

- Den som vill bli chef får hålla ett valtal. Vi vill ha in en känsla för demokrati i skolan, berättar Ove Raskopp.

Efter chefens genomgång har rektor Ove Raskopp fem minuter till förfogande. Han ser elevchefen som motsvarande ett kommunalråd, och sig själv som en kung - maktlös.

- Vi röstar om alla beslut.

Raskopp säger att man diskuterar hur man ska hantera minioriteter, ingen tvingas göra något man inte vill. Det finns underförstådda regler. Eleverna får också lön. Den som städar toaletten en vecka får 80 kronor in på sitt konto. Vissa diskar, andra lagar mat eller ansvarar för ett städområde och får betalt för det. En av eleverna har fått ihop 1 200 kr under höstterminen.

-Idreresan är betald, konstaterar Raskopp.

Kontot får disponeras för saker eller aktiviteter som hänger samman med skolan. det går inte att ta ut 50 kr och köpa godis för.

- Föräldrarna tycker att det här är bra, de behöver inte bry sig om klasskassan.

Om någon skräpar ned, exempelvis klampar runt med leriga skor och inte vill städa upp, kan eleven som ansvarar för städområdet ställa den andra "inför rätta". Saken gås igenom inför alla elever och den "skyldige" kan få böta exempelvis tio kronor som dras från kontot.

Ove Raskopp har jobbat som lärare i många år och säger att många går ut skolan utan att kunna. Han tror mycket på den pedagogiska modell som Sebor tillämpar. Han kallar den för Borlängepedagogiken. Grundidén är att elever och lärare ska arbeta tillsammans i en demokratisk anda. Delta i alla göromål. Vara aktiva och modiga. Alla ska vara delaktiga och bli sedda.

- Det här tror vi jättemycket på.

Nu under jullovet görs en del insatser i lokalerna för att förbättra dessa, och det arbetas med en kvalitetsredovisning.

KÄLLA: SEBORS HEMSIDA JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons