Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rektorer i Insjön får kritik

Annons

Utredningen kring ledningsorganisationen vid Insjöns skola visar att rektorn med ansvar för förskolan upp till och med årskurs 2 följt riktlinjerna.

Annat är det med rektor nummer två som skulle haft ansvaret för årskurs 3-9. Istället har rektorn koncentrerat sig på årskurs 3-6.

Vidare har biträdande rektorn fokuserat på årskurs 7-9 i stället för en övergripande ansvar för F-9.

- Så i själva verket har det inte fungerat, fortsätter Swedhs.

Christer Swedhs ställer sig vidare frågande till den biträdande rektorns roll i organisationen. En översyn av ledningsorganisationen ska göras och modellen vid Insjöns skola ska jämföras med de på Åkerö och Sammilsdal.

En liknande organisation över hela kommunen kan vara att föredra, tycker Swedhs.

Rektorn för årskurserna 3-9 vid Insjöns skola, Maria Granath-Nilsén, tar åt sig av kritiken, men menar samtidigt att arbetsmodellen har sina fördelar.

- Vi lyssnar på kritiken och rättar oss i leden. Men det har gått bra att jobba på det här viset.

De tre rektorernas arbetssätt har med deras gemensamma värdegrund, synsätt och lagarbete att göra, menar Granath-Nilsén. Att den mesta kraften lagts på årskurs 3-9 är logiskt.

-Det är ju där det är mest att göra. Vi har jobbat i team och lagt kraften där den bäst behövts.

Maria Granath-Nilsén tycker ur pedagogisk synvinkel det är bra med en rektor för F- årskurs 2 och att den biträdande rektorstjänsten görs om till ordinarie rektor. Tre rektorer är bra inte minst när det gäller ansvarsfördelningen.

CHRISTER KLOCKARÅS

Mer läsning

Annons