Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekordsommar för campingen

Annons

Mikael Ahlerup gläds åt inledningen av årets turistsommar, där alla siffror som hitills redovisats visar på klara plustecken.

- Fortsätter det så här får vi en exeptionellt bra sommar, sägar han.

Mikael är på det klara med att världsläget och den "billiga" svenska kronan är de två tyngsta bitarna i att så många nu turistar i Sverige.

- En annan viktig del är att vi själva, sakta och målmedvetet, arbetat för att förbättra våra anläggningar och utökat attraktionerna. Vi tror att det arbetet nu börjar bära frukt och gör att så många vill besöka oss.

När tidningen följer med Mikael på en rundvandring på campingen finns det knappast en husvagnsplats ledig.

- Sedan förra onsdagen har vi inte haft en enda av våra elstolpar lediga. På mornarna har det blivit en ny kö vid receptionen. Där står campare som väntar på att andra ska checka ut, så att de kan överta deras elstolpe.

Vid incheckning får camparna också ett "bomkort" med en kod för att öppna den bom som ger tillträde till campingen.

- De här bomkorten tar slut varje kväll och vi får skriva ut lappar med koden. Det har aldrig hänt tidigare under de fyra år jag arbetat här, säger Mikael.

När vi kommer ner till budgetcampingen mellan Lillån och Ore älv, är det lika fullt med husvagnar där.

- Titta, det är husvagnar överallt. Totalt ligger vi kring 700 ekipage varje dygn.

Mikael har redan lite siffror som understryker det man ser med blotta ögat. Efter regnsommaren år 2 000, blev det en riktigt bra campingsommar förra året.

- I juni var ökningen sex procent jämfört med i fjol, och under de två första veckorna i juli är ökningen sju procent. Det är ett väldigt bra resultat jämfört med fjolårets siffror som redan då var bra.

Nu är det inte enbart Orsa camping som fått ta del av turistinvasionen.

- De turister som inte fått plats här har vi hänvisat till Grönklitt. Även där har det varit helt fullt den senaste tiden och det har inte gått att uppbringa en enda sängplats, säger Mikael.

- Till björnparken har det varit rena lämmeltåget. Fram till i söndags hade vi en 15-procentig ökning av antalet besökare mot i fjol. Souvenirförsäljningen har ökat med 31 procent och försäljningen av godis, glass och dricka med 23 procent. Helt underbara siffror, fastslår Mikael.

Orsa Grönklitt AB är den motor som ska dra turister till Orsa och därmed ge ett underlag för att andra näringar ska få del av turistintäkterna.

- Några siffror har jag ännu inte, men de kontakter jag haft med näringsidkare visar att även de haft en uppgång.

Nu hoppas Mikael Ahlerup på en fortsatt framgångsrik sommar. Men siktet är också inställt på kommande turistsomrar.

- Jag sticker inte under stol med att vi ska fortsätta vårt långsiktiga arbete med att bli en femstjärnig camping.

BÖRJE LINDH

Mer läsning

Annons