Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekordåren tog slut i augusti

Annons

Tommy Karlsson berättar att företaget som står för merparten av den svenska exporten av impregnerade stolpar nog skulle kunna fortsatt ha varit framgångsrik om inte exportbåtarna blivit så svåra att boka.

Den svenska exporten ökade i fjol med 19,4 procent till rekordnivån 54 400 kubikmeter där Rundvikre i Kärarne och Ludvika står för merparten av volymen.

- 90 procent av vår stolptillverkning går på export. Vi fortsatte att slå rekord fram till augusti i år. Då hade vi ökat ytterligare med tio procent jämfört med i fjol. Men ser vi på helåret så minskar vi i år med tio procent, säger Karlsson.

Det finns tre händelser i världen som är orsaken till detta.

n Amerikanarnas invasion av Irak har lett till att hela Mellersta östern gått ned på lågvarv vad gäller investeringarna. Det är i dessa länder som Rundvirke tidigare kunnat dra nytta av att oljeshejkerna investeringar i elkraft.

n Dollarraset som gör att konkurrenterna i USA och Kanada fått en konkurrensfördel då alla stolpaffärer görs i dollar.

n Boomen i Kina som lett till att det inte går att boka plats på båtar till Mellersta östern då nästan hela fraktflottan är uppbokad för kinafrakter.

- Vi såg redan i februari vad som skulle hända så vi har anpassat oss. Minskat inköpen, en handfull timanställda har vi inte längre hos oss. Vi har förberett oss och sett om vårt hus.

- Att kronan stärks mot dollarn och euron är negativt för oss. Det höga oljepriset som vi brukar ha nytta av, hjälper inte denna gång.

- Amerikanarna har stora åtaganden i Irak och har bokat fraktfartyg till Mellersta Östern sedan länge. På det sättet får våra konkurrenter in sina varor. Vi har drabbats av jätteproblem att skeppa våra stolpar, det tonnage som finns är bokade till boomen i Kina. Av all den cement som används i världen så används 40 procent i Kina och av stålet är det 25-30 procent. Hela flottan styr dit.

- De båtar vi brukar anlita har annan last än våra stolpar i dag. Fraktpriserna har ökat enormt men även om vi betalar så hittar vi inga båtar, säger Tommy Karlsson som konstaterar att sista kvartalet i år blir rekorddåligt.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons