Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reklam för Kupolen irriterar

Annons

Som Ludvikabo finner hon det minst sagt anmärkningsvärt att både kommunen och köpmannaföreningen tydligen utan invändningar accepterar reklam mitt i Ludvikas hjärta för det konkurrerande köpcentrumet.

-Det är skrämmande att de inte har reagerat. I stället för reklam om Kupolen borde det här stå något i stil med Välkommen till Ludvika och Ludvika Köpcentrum.

Birgitta Jansson fortsätter:

-De borde göra allt för att få bort den där reklamen, den fungerar ju som en uppmaning till folk att åk inte hit, åk till Kupolen. Ja, man blir lite upprörd.

Reklamtavlan ägs av Stockholmsföretaget Clear Channel. Företaget har i ett avtal kommit överens med kommunen om att bekosta, underhålla och städa ett antal busskurer. Som kompensation får företaget sälja reklam att sättas upp på busskurerna och behålla reklamintäkterna.

Enligt kommunens projekteringschef Christer Lindberg är det svårt för kommunen att gå in och driva igenom ändrade skrivningar i avtalet.

-Men visst, jag förstår upprördheten över att det görs reklam för Kupolen, säger Lindberg.

Det gör också Maria Skoglund som är verkställande direktör för Clear Channel.

-Jag kan förstå det men det är mycket man kan reta sig på. H & M tycker inte att det är kul när Lindex har reklam utanför deras dörr.

Skoglund förklarar att vem som helst får köpa reklamplats på busskurerna, dock med vissa förbehåll.

-Vi säger nej till reklam som anses olämplig av lagskäl eller etiska skäl. Vi avvisar sexistisk reklam, alkoholreklam eller reklam som riktar sig till barn.

-Men vi är ingen censurorganisation. De som tycker att reklamen för Kupolen ska tas bort begär något alldeles orimligt. De i Ludvika får acceptera den här reklamen likaväl som att ICA måste acceptera att Coop gör reklam utanför deras butiker.

Maria Skoglund säger sig aldrig tidigare vare sig ha hört talas om eller varit inblandad i någon liknande reklamdebatt. Men det är möjligt att diskussionen om Kupolen-reklamen kommer att fortsätta. Jan Norrgo, som är ordförande i köpmannaföreningen, utesluter inte att föreningen kommer att kontakta Clear Channel.

-Från Kupolens sida är det medvetet att de gör denna reklam i till exempel Ludvika. De vet var de kan plocka kunder. Men vi kan inte göra något åt det här, vi är inga annonspoliser.

Han säger att köpmannaföreningen möjligen kan komma att gå till motattack och att formerna och upplägget för en sådan aktion i så fall får tas upp i föreningens styrelse.

-En idé kan vara att vi åker upp till Kupolen och utanför delar ut reklam om Ludvikas butiker.

Eller så kanske köpmannaföreningen ska svara med samma mynt -reklam vid busskurerna.

- Den här typen av reklam sitter normalt uppe i en vecka, i vissa fall lite längre. För 20 000 kronor kan vi nog ordna så att de får göra reklam i 20 -30 busskurer i Borlänge. De i Ludvika får slå tillbaka med egen marknadsföring, tipsar Maria Skoglund.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons