Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reklam för barnvaccin väcker oro

Annons

Läkemedelsföretaget Glaxosmithkline vänder sig till nyblivna föräldrar med reklam för vaccin mot svår magsjuka. Nya regler gör det möjligt, men Läkemedelsverket är inte tillfreds med situationen.

I en broschyr med en charmigt leende bebis på omslaget informerar företaget om rotaviruset som kan ge svår diarré och kräkningar. För den som har ett barn mellan 6 och 20 veckor är vaccination viktigt, går det att läsa.

Hon har vänt sig till Läkemedelsverket sedan hon fått reaktioner från föräldrar som fått utskicket.

Eftersom det är semestertider har Läkemedelsverket inte hunnit granska informationen från Glaxosmithkline.

Sedan den 1 maj förra året finns ett undantag i marknadsföringslagen som medger läkemedelsföretag att informera om vaccin. Regeländringen bygger på ett EU-direktiv som säger att informationen får ges som ett led i en kampanj, underförstått en myndighetskampanj.

På sikt kan reglerna komma att gälla alla läkemedel, spår Björn Beermann.

Läkemedelsföretaget bakom rotavaccinet skulle gärna ha sett att den information som skickats ut till några tusen nyblivna föräldrar förhandsgranskats av Läkemedelsverket, säger Johan Thor som är affärsutvecklingsdirektör på Glaxosmithkline.

TT

Mer läsning

Annons