Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rejäla prishöjningar

Annons

- Visst är det mycket pengar, men det är ändå inte dyrt om man ser till vad man får. Liftkortet ger ju tillgång till att utnyttja stora investeringar och aktiviteter i anläggningarna.

- Vad kostar det om man i stället väljer att spela golf, säger Mats Årjes, vd för Skistar-koncernen i Sälen.

Enligt en undersökning som gjorts av Dagens Nyheter har Skistar sedan 1997 ökat liftkortspriserna med närmare 30 procent. Under samma period har konsumentprisindex ökat med bara 5 procent.

- Men det är inte samma produkt vi har i dag som vi hade 1997. Vi arbetar kontinuerligt för att bli bättre, förbättra produkten och ge kunderna valuta för sina pengar och det tror jag att de får. Så tolkar jag i alla fall utvecklingen för vår koncern, gästerna kommer tillbaka och tycker att vintersemestern är viktig, säger Mats Årjes.

Han pekar också på att i ett internationellt perspektiv är de svenska liftkortpriserna låga. Sälenfjällen hör till de plånboksvänligare när man ser på större anläggningar. Till detta bidrar att knattar upp till 7 år får åka gratis i liften, vilket är vanligt i svenska och norska anläggningar.

Jämfört med Sälenfjällen är Åre cirka 30 procent dyrare på liftkorten. I de större norska skidanläggningarna är priserna 30-40 procent högre för liftkorten. I Mellaneuropa kan det handla om 60 procent dyrare och i USA (Vail), där ett dagkort kostar 600 kronor, ungefär dubbelt så dyrt.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons