Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reglerna om bälte i buss ses över

Annons

Den 1 januari 2004 blir det lag på att alla nyregistrerade bussar för långfärdstrafik och regionaltrafik ska ha bälten åt sina passagerare.

Bussen i den svåra olyckan utanför Fagersta hade säkerhetsbälten på alla platser. Men hur många passagerare som hade bältet på sig vid olyckan är inte klarlagt.

- Rent generellt var det här en sådan situation där det kan bli mindre skador med bältet på. Det förhindrar att någon kastas ut ur bussen och blir klämd under, säger Jan-Erik Kjellberg, förbundsdirektör för Bussbranschens riksförbund (BR).

I trafikförordningen står det att ''den som färdas i en buss på en sådan sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet''.

- Jag är inte säker på att folk är medvetna om det. Det är rimligt att man påminns om det av den som kör bussen, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Vägverket.

Han gör en jämförelse med flyget där det är naturligt att använda säkerhetsbälte.

Samma liknelse gör också trafiksäkerhetsorganisationen NTF som i ett uttalande kräver att samtliga bussbolag instruerar sina chaufförer att uppmana passagerarna att följa lagen och ta på sig bältet.

I förordningen som talar om skyldigheten om att ha bälte på sig i en buss där det finns, står inget om att bussbolagen har ansvar att informera.

I dag är det bara barn under 15 år som föraren ska påminna om bältet.

Men det kan komma att ändras. Vägverket håller på att se över regelverket.

- Vi vill att det ska vara informationsplikt för bussar i kollektivtrafik. Vi vill säkerställa att passagerna informeras. Men hur har vi inte sagt, kanske genom skyltar, säger Jan Petzäll vid Vägverkets sektion för fordonsteknik.

Under våren är det tänkt att Vägverket ska skicka in sitt förslag till regeringen.

Jan-Erik Kjellberg vid BR är inte främmande till ökad informationsplikt.

- Det kan man naturligtvis tänka sig och vi diskuterar det. Men man kan aldrig lägga på föraren ett ansvar för att bältena sedan sitter på. Ansvarsfrågan måste ligga på den enskilde, säger han.

FREDRIK GUNÉR/TT

Mer läsning

Annons