Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regler ska rädda liv

Annons

De nya reglerna för uppskyltning vid vägarbetsplatser gäller för alla upphandlade jobb från och med första februari. Både trafikanterna och vägarbetarna ska skyddas. Om en trafikant kör in i ett vägarbete ska ingen förolyckas.

En skyddszon eller barriär runt vägarbetet ska skydda och skyltar ska informera.

Regelverket är omfattande och måste följas mycket noga och dokumenteras. Kontroller av hur skyltningen genomförs sker kontinuerligt och eventuella brister leder till anmärkningar.

Vägverket delegerar ansvaret för skyltningen till Vägverket produktion och Vägverkets entreprenörer.

När Kent Jakobsson informerar personalen på Vägverket produktion i Rättvik om de nya reglerna medger han att det finns vissa organisationsproblem kring de nya reglerna. Nya regler för kläder, skyltarnas placering, hur skyltarna ska se ut, hur skyltarna ska skötas. Både arbetskläder och skyltar måste hållas rena.

Kent Jakobsson pratar om "förlåtande vägmiljö", men personalen på Vägverket produktion i Rättvik vill se respekt, att bilisterna visar respekt för vägarbeten och alla som arbetar där.

Från första januari 2004 ska tunga lastbilar vara utrustade med alkolås. Och stort ansvar läggs på personalen att sköta säkerheten kring arbetsplatsen.

Vägverkets kampanj, "Var rädd om min pappa", fortsätter. Både Jonas och Mats känner ibland oro för situationen vid vissa vägarbetsplatser. De flesta trafikanter sänker inte hastigheten alls när de passerar.

I stället blir det mycket mer räcken och påkörningsskydd, avstängningar men i första hand ska trafiken ledas förbi vägarbetsplatsen.

Hans Olov Johansson är trafikingenjör vid Vägverket region mitt i Gävle. Han berättar om det så kallade tma-skyddet, en slags låda bak på lastbilar som trafikanter som misslyckats i trafiken kan köra in i och varken skada sig själv eller vägarbetare, trafikbuffertar och skärpta regler vid vägarbeten, allt för att göra arbetsplatserna säkrare och minska olyckorna och tillbuden.

- Nollvisionen i trafiken omfattar även vägarbeten på vägen och samhället har beslutat satsa på att öka säkerheten för att rädda liv, säger Hans Olov Johansson.

KATARINA CHAM

Mer läsning

Annons