Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reginatågen ett lagbrott

Annons

Reginatågen rullar inte nämnvärt i dag, vilket tillverkaren Bombardier till största delen tagit på sig skulden för. Det var bråttom att få ut dem i trafik och vi hann inte testa dem tillräckligt, säger Bombardier som förklaring till problemen.

Men att det är tåg av typen Regina som Bergslagsresenärerna kommer att få åka med är frukten av ett lagbrott:

Ingen annan tågtillverkare fick chansen att konkurrera om Bergslagstrafiken.

- Det skulle givetvis ha föregåtts av en offentlig upphandling, säger Michael Slavicek, chefsjurist på NOU.

Mikael Prenler, vd för Tåg i Bergslagen, ger sin förklaring till varför inget anbud gick ut till andra tågtillverkare än Adtranz, sedermera Bombardier:

- Västmanlands lokaltrafik är delägare i Tåg i Bergslagen och de hade en option på de här tågen.

Borde det inte ha skett en offentlig upphandling ändå?

- Inte om man kan göra på det här sättet, vi har dessutom inte köpt tågen, vi har leasat dem, så har jag fått det förklarat.

Förklarat av vem?

- Det kan jag inte säga exakt, jag har fått information från så många håll.

Vem bär ansvaret för att ingen upphandling gjordes?

- Det kan jag inte svara på. Jag var inte med när avtalen slöts, säger Mikael Prenler.

Mikael Slavicek får medhåll av PO Andersson, som har 25 års erfarenhet av offentliga upphandlingar. Andersson arbetar i dag som konsult med uppdrag åt upphandlande enheter som Göteborgs stad, Telge Energi, Riksskatteverket med flera.

- Det spelar ingen roll att man gör sådana här ägarcirklar som i fallet med Västmanlands lokaltrafik och Tåg i Bergslagen. De är två skilda juridiska personer och skyldiga att upphandla.

Leasingkostnaderna för de 12 Reginatåg som finns i Bergslagen uppgår till 40 miljoner om året.

Tåg i Bergslagen ägs av Dalatrafik, X-trafik (Gävleborg) Västmanlands lokaltrafik och Länstrafiken i Örebro.

Samtliga trafikbolag är offentligt ägda genom kommuner och landsting i respektive län.

De ytterst ansvariga för Reginaaffären står alltså att finna bland politikerna i de fyra länen.

Om NOU skulle besluta sig för att utreda Tåg i Bergslagens leasingaffärer så finns det inga sanktioner att ta till i det här fallet, säger PO Andersson.

- Nej, tyvärr. Om man som upphandlande enhet struntar i lagen om offentlig upphandling så klarar man sig. Det som kan leda till sanktioner i dag är ifall någon konkurrent lämnar in klagomål över en felaktig upphandling eller om det är helt klart att fel anbud har blivit valt.

Det finns däremot ett förslag om sanktioneringar som riksdagen ska ta ställning till i mars i år.

Förslaget går ut på att en felande upphandlande enhet kan dömas till att betala en marknadsskadeavgift på 20 procent av kontraktsvärdet.

För Tåg i Bergslagens del hade det i sådana fall rört sig om 8 miljoner per år som kontraktet löper.

MICHAEL MARKLUND

Mer läsning

Annons