Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regina med glorian på sned

Annons

Under 1940-talet byggde BJ, Bergslagarnas Järnvägar, ett modernt snabbtåg som varje dag trafikerade Gävle-Göteborg och fungerade i alla väder.

Ungefär 60 år senare, 2001 startades ett trafikbolag, Tåg i Bergslagen. De köpte tolv stycken nya moderna Reginatåg från Bombardier i Västerås, tåg som visade sig inte alls fungera i vinterklimat.

Bara under lördagen 29-12 ställdes cirka 26 TiB-Reginatåg in och ersattes med landsvägsbussar. Tågen har aldrig testats under vinterförhållanden.

Tidigare under hösten avlöstes Reginatågen titt som tätt av landsvägsbussar på grund av olika felaktigheter. Självklart gnuggar nu bussägarna händerna av glädje att få göra dessa körningar.

Hur mycket det kostar totalt skulle vara trevligt att få reda på. Nu hoppas jag det inte drabbar skattebetalarna. Det borde vara en uppgörelse mellan tillverkaren och köparen, TiB. Hur kunde TiB köpa tåg som inte vintertestats?

Vilka fel är det? Jo, dörrarna går ej att stänga eller öppna, det utskjutbara fotsteget fastnar, fönster spricker och exploderar. Toaletterna, endast en i varje tåg, fungerar ej i kylan.

Ett lokdraget persontåg har i regel åtta vagnar, med två toaletter per vagn, totalt 16 som oftast fungerar. Personalen måste känna vanmakt att vilja men inte kunna. De tvingas arbeta bland alla förbittrade passagerare och har inte ens en egen tjänstekupé.

En tågförare berättade att det inte finns värme i förarhytterna. En miss i projekteringen.

Man blev tvingad att köpa kupévärmare och ställa in i hytterna för att tågförarna inte ska frysa ihop.

På bangården i Borlänge arbetade man intensivt under fredagen med att tina upp hopfrysta Reginatåg som är så långa och inte får plats inne i verkstadslokalerna. Att utföra dessa upptiningar i 20 graders kyla utomhus, ja vad blir det?

Ett fräscht tips till SJ-ledningen i Falun!

Tala omedelbart med järnvägsklubben där. De har godkända ellok och varma sköna vagnar som klarar av kylan.

Er personal kan köra dem Borlänge-Falun och Borlänge-Mora hela dagarna till dess att ni får ordning på Reginatågen. Det torde bli billigare än att köra landsvägsbuss.

Dessutom får ni med er alla resande! Som tur är fungerar alla SJ:s lokdragna tåg.

BANVAKT 28 KARLSSON

Mer läsning

Annons