Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen stoppar Spendrupsreklam

Annons

Därmed stoppas Spendrups framgångsrika kampanjer för Norrlands Guld och Carlsbergs marknadsföring av Pripps Blå.

Sverige har fört en envis kamp för att bevara sitt förbud mot alkoholreklam. I februari 2003 tvingades man ge upp efter en dom i Marknadsdomstolen som kom fram till att det svenska förbudet mot alkoholreklam stred mot EU:s regler. Efter domen togs ett snabbt beslut för att begränsa alkoholreklamen genom att inte tillåta reklam för varor med an alkoholhalt över en viss nivå.

Nu skärps reglerna ytterligare. Enligt de nya reglerna måste annonserna innehålla varningstext. Inga människor får synas i annonserna och reklamen får inte rikta sig till personer under 25 år.

Ölreklamen får endast visa öl eller råvaror som malt eller humle.

De nya reglerna kommer att gälla även för lättölsreklam, om tillverkaren har ett starköl med samma namn, detta drabbar bland andra Spendrups. Det är folkhälsominister Morgan Johansson som arbetat fram det nya lagförslaget.

- Jag tror att reklam påverkar oss alla, så det här är i linje med vår politik att försöka hålla nere alkoholkonsumtionen i Sverige, säger folkhälsominister Morgan Johansson till Sveriges Radio.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons