Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Recepten försvann efter datakrångel

Annons

I början av förra veckan uppstod problem för patienter som fått elektroniska recept utskrivna av läkare.

När patienterna kom till Apoteket och skulle hämta sin medicin fanns där inget recept.

- Vi har haft ett dataöverföringsproblem. Jag tror att det var i måndags som vi hade avbrott i ungefär en timme, berättar Ulf Persson, apoteksområdeschef i Ludvika och Smedjebacken.

Persson berättar att Telia som ansvarar för överförings-kabeln löste problemet relativt snabbt.

-Jag tror och hoppas att det var ett tillfälligt problem.

Thony Björk som är kommunikationsdirektör för Apoteket i Sverige berättar att Apoteket tagit emot elektroniska recept i över fyra år.

Apoteket i Ludvika införde hanteringen för cirka ett och ett halvt år sedan.

- Visst är det så att det förkommer överföringsproblem från och till i hela landet. Det är ett nytt hanteringssystem och det i sig gör att det förekommer en del inkörningsproblem, förklarar Björk.

Han säger att problemen beror på att de elektroniska vägarna varit trånga.

- Men varje gång det krånglar tar avdelningen för den elektroniska recepthanteringen tag i det. Vi förbättrar hela tiden när det uppstår allvarliga problem.

Ulf Persson, apoteksområdeschef i Ludvika och Smedjebacken uppskattar att mellan fem och tio personer drabbades av receptkrångel på grund av avbrottet i början av veckan.

- Vi ser det inte som något stort problem, försäkrar han.

LOTTA OLIN

Mer läsning

Annons