Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rätt till ersättning vid elavbrott

/

Vid strömavbrott har man som konsument rätt till avbrottsersättning och i vissa fall även skadestånd.
– Avbrottsersättning sker automatiskt och sköts av vår driftcentral, medan man själv får ansöka om skadestånd, säger Jane Tollqvist på Fortum.

Annons

– Man måste skilja på avbrottsersättning och skadestånd. Det är två olika saker. Avbrottsersättning får man efter en viss tid och den blir sedan högre ju längre strömavbrottet varar, säger Jane Tollqvist som är chef på Fortums skadeståndsavdelning.

Hon förklarar att företagets driftcentral räknar ut den ersättning kunden har rätt till och att den sedan betalas ut automatiskt. Där behöver man som konsument inte göra något själv. Däremot säger hon att eventuella skadeståndsanspråk måste skickas in skriftligt.

– Det kan ju vara så att mat i frysen förstörs eller att andra skador uppstår som en följd av elavbrottet. Då kan man ha rätt till skadestånd men det beror på hur det ser ut i det enskilda fallet.

Hur ofta betalar ni ut skadestånd?

– Det gör vi egentligen hela tiden. Kunder kan råka ut för allt möjligt året om. Däremot blir det så klart mer vid sådana här stormar.

Det finns ingen Force majeur som träder i kraft?

– Efter stormen Gudrun tillämpade vi inte det, men det är lite tidigt att säga hur vi kommer att göra i det här fallet. Kunderna har i många fall inte ens hunnit få tillbaka strömmen ännu. Jag kan inte säga hur det blir, men tidigare har vi betalat ut pengar under sådana här förhållanden.

Mer läsning

Annons