Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rälsbussar illa utsatta

Annons

Det var i samband med att Grängesbergs central, för ett år sedan, blev slutstation för de flesta norrgående turerna som fenomenet började ge sig tillkänna.

Sedan dess står rälsbussarna nattparkerade i Grängesberg fyra gånger i veckan. Då brukar okända graffitimålare ofta slå till och utföra stora målningar på den vagnssida som vänder ut mot skogen på rasområdet.

Av de senaste 15 anmälningarna till polisen rör tio målningar på Genvägentåg. De resterande fem gäller enligt uppgift kladd på Reginatåg som stått uppställda vid Ludvika station.

-Vi har en civil utredningsassistent som jobbar med dessa klotterärenden och hon har ett tungt arbete, intygar Uno Hane, chef för Ludvikakriminalen.

Att spåra målarna är nämligen ingen lätt uppgift. Hittills har ingen av de okända personer som håller på i Grängesberg blivit ertappade och ställda till svars.

Polisen har inga som helst möjligheter att punktbevaka vid parkerade tåg. I stället handlar det om så kallad inre spaning.

- I regel brukar vi få bilder som tas när tågen kommer in för sanering. Det gäller att försöka titta efter vad de kallar för taggar (tags=signaturer) som förhoppningsvis kan leda fram till någon eller några misstänkta gärningsmän, fortsätter krimchefen.

- Vi vet inte hur många de är, de kan säkert vara flera. Men de är duktiga på att måla. Motiven varierar men signaturer kan dyka upp på flera olika ställen i landet. Vår assistent jobbar därför ihop med poliser i hela Sverige.

Lars Yngström, vd för Tågab (Tågåkeriet i Bergslagen AB) som är en av operatörerna som kör Genvägentrafiken, välkomnar polisens ökade intresse för klottrandet på tågen i Grängesberg.

-Det mesta tyder på att det är personer utifrån, och inte lokala klottrare, som åker omkring. De utför ett mycket improduktivt arbete som kräver ett väldigt omfattande saneringsarbete som drabbar kollektivtrafikens ekonomi. I slutänden är det fordonens ägare, Värmlandstrafik, som får betala.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons