Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ragnar är road av modellflyg

Annons

Men Ragnar hade mer intresse för tekniska göromål varför han, under sina studieår, praktiserade hos Ljunga älvs och Gimåns flottningsföreningar. Efter ingenjörsexamen fick han anställning hos AB Vägförbättringar, Östersund 1944-1945 vid deras väg- och brobyggnad när Kallsjön i Västra Jämtland dämdes upp. Därefter var han på vägförvaltningen i Västernorrlands län i Härnösand 1945-1947, och arbetade med väg- och färjelägesprojektering.

Under den tiden var han tjänstledig för militärtjänst vid Ingenjörstrupperna, som slutade med Plutonchefsskola år 1946.

I Härnösand träffade han sin blivande fru, Saga Ann-Marie Sandström och de gifte sig midsommaraftonen år 1947.

Ragnar fick genom en kollega erbjudande om arbete hos Bo von Krusen- stjernas Ingenjörsbyrå i Västerås 1947-1949, där Ragnar bland annat arbetade med väg- och broprojektering för riksvägen från Västerås mot Enköping. 1949 bytte Ragnar arbetsplats och började på Västerås stads Byggnadskontor. Här deltog han i gatuprojektering som bland annat riksväg nummer 11 genom Västerås. 1955 arbetade Ragnar i Gävle på Gävle stads Byggnadskontor med projektering av gator, vatten och avlopp. Han återvände snart till Västerås stads Fastighetskontor där han fram till 1960 granskade och handlade tertiärlåneansökningar. Samtidigt var han också sakkunnig hos Hyresnämnden i Västerås i fråga om kostnaderna för uppförande av byggnader samt värdering av tomter. Så blev det Gävle stads Fastighetskontor 1961-1963, som byråingenjör och biträdande fastighetschef, Köpings stads Fastighetskontor 1963-1965 fastighetschef, Köpings Bostads AB 1965-1976, direktör.

1976 flyttade familjen till Falun där Ragnar tillträdde som vd för Fastighets AB Kopparstaden. Efter elva år här gick Ragnar Annerskog i pension 1987.

Barnaårens liberala och kristna uppväxtmiljö har präglat hans fritidsintresse genom åren. Som medlem, i Svenska Baptistsamfundets lokalförsamlingar på de olika bostadsorterna, har han varit ledare för barn, ungdom och scouter och ledamot i styrelser, kassör, organist, diakon med mera. Ragnar var också med i byggnadskommittén för Kristiansborgskyrkan i Västerås, som blev färdig 1959. Han var också byggledare för Gruvriskyrkan i Falun, som invigdes år 1993.

Som pensionär ägnar han mycket tid åt sin son med barnbarn i Stockholm. Han är medlem i Falun-Borlänge Baptistförsamling, Gruvriskyrkan, där han bl a står för orgel-, piano- eller dragspel. Även hos Frälsningsarmén hjälper han i bland till med spelning.

Han tillhör även Janne Vängmansällskapet med hemvist i Härnösand, hustrun är nämligen systerdotter till författaren J.R. Sundström. Minst ett par gånger per år reser Ragnar och fru Ann-Marie till Härnösand och hälsar på släkt och bekanta och deltar i Janne Vängmansällskapets möten.

I ungdomen hade Ragnar siktet inställt på att bli flygare. Vid uttagningen fick han veta att han var väl kvalificerad i alla avseenden - utom ett. Han var för lång, 1,91 cm över jorden. Gränsen gick vid 1,75.

När Ragnar gick i pension tog han upp sitt flygintresse och utökade flottan av modellplan.

I dag har han tre kärror i luften och är mycket road medlem i Falu Modellflygklubb.

Han har också börjat släktforska, har kommit till tidigt 1700-tal på mors sida och fått nya unga släktkontakter via nätet.

Ragnar Annerskog är inte hemma på sin 80-årsdag för då är han bortbjuden på kalas.

GUDRUN KLEFBOM

Mer läsning

Annons