Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Raggare fixar festen

Annons

- Vi hoppas på att minst ett par tusen personer kommer till dagens street race-tävlingar som även bjuder på högklassigt konstflyg i tävlingspauserna, säger Lars Olsson i SHRA styrelsen inför dagens finaltävlingar.

- Vi körde en provtävling ifjol och då fick vi så mycket beröm från alla tävlande att vi redan i år fick förtroendet att arrangera finalen, berättar Lars med stolthet i rösten.

SHRA står för Swedish Hot Rod Association. Initiativet till klubben togs av Äppelbobröderna Esa, Erkki och Eino Toivanen för 20 år sedan.

- Vi räknar 1982 som startåret eftersom det var då vi blev medlemmar i Svenska Bilsportförbundet, säger Lars Olsson

- Jag minns att vi hade vårt första möte i gamla ungdomsgården i Träkol och den stora frågan var att hitta ett garage där vi kunde hålla till, berättar Olle Jansson som varit med sedan starten.

Många var kanske något skeptiska till den nybildade klubben och trodde att det mest handlade om ett gäng skräniga raggare. En som ändå insåg den seriösa inställningen var dåvarande kommunalrådet Birger Stövling som helhjärtat ställde upp för att hjälpa klubben. Efter ett par år fick de sitt första garage i en del av Kroons gamla fabrik med Stövlings hjälp.

Nästa flytt gick till större lokaler inom samma fastighet där medlemmarna själva satte in en oljepanna för att klara verksamheten under vintern.

Olle berättar om hur de lyckades komma över en oljetank till värmepannan.

- Vi visste att Yngve Låås hade en gammal tank stående och frågade om vi inte kunde få ta över den. Han var lite tveksam till idén. Hustrun Karin ställde sig dock på klubbens sida och till slut gav Yngve med sig med orden; ja, ja, låt SMHI få ta tanken!

Något år senare revs hela Kroonfastigheten och klubben stod åter utan lokaler. Även den här gången fick de hjälp av Birger Stövling som ordnade nya lokaler i fastigheten som kommunen köpt av Sepson. Hyran sattes till 100 kronor per månad. När kommunen senare sålde fastigheten till OK-Q8 var ett av kommunens krav i köpeavtalet att SHRA skulle få vara kvar i lokalerna.

- Vi har ett mycket bra samarbete med OK-Q8 i dag. De har stått för alla materialkostnader nu när vi målat om i garaget, säger Lars Olsson.

Ett annat samarbete som de gärna vill framhålla är det som de i alla år haft med BP-Nisse.

- Vi fick 1 000 kronor varje månad så länge som han hade macken igång. I gengäld ville han att vi höll ett öga på macken under de tider då den var stängd, säger Lars Olsson.

I dag har klubben drygt 200 medlemmar varav ett 15-tal kommer att delta i dagens final i Sverigecupen. I klassen "Bracket" har klubben platserna 1-4 inför finalen och även i klasserna modifierad europé och i V8-klassen finns klubbåkare med i toppstriden.

Jubileumsfirandet avslutas i kväll med stort partaj i det nydonade garaget där klubben, enligt obekräftade uppgifter, byggt Dalarnas största bar och på scenen står inga mindre än Ryno Rockers. Alla som känner för att vara med och fira 20-åringen bör omedelbart bege sig till flygfältet i Järna och lösa medlemskort i klubben. Kvällens megaparty är nämligen öppet endast för medlemmar.

GÖRAN DANIELSON

Mer läsning

Annons