Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Protester hjälpte inte

Annons

De senaste åren har villaägare efter Tranbärsvägen protesterat mot förslaget. Det har skrivits protestlistor, och en rad möten har arrangerats där man förklarat situationen för kommunen.

Det hela slutade med rättslig prövning, som kommunen och Vägverket gick segrande ur.

I projektet Hälsinggården, som startade på 90-talet, har kommunen och Vägverkets planer varit att Tranbärsvägen ska bli bussgata.

Något som villaägarna länge har protesterat emot.

- Vi förstår inte hur man resonerar. Busslinje efter Tranbärsvägen, det är en usel lösning, förklarade Jan Nilsson, villaägare för tidningen för över ett år sedan.

Det handlar om åtta bussar i timmen, som ska ta sig förbi en lågstadieskola under stora delar av skoltiden.

I dag trafikerar bussarna Verkstadsvägen, en bred gata med cykel- och gångbana.

Men i framtiden kommer bussarna att åka Tranbärsvägen, den trängsta delen av bebyggelsen, förbi bland annat en lågstadieskola.

- Tranbärsvägen som bussgata, det är bara en del i projektet Hälsinggården. Man måste se helheten, förklarar gatuchefen Anders Liljekvist, som är nöjd med att projektet nu kan rulla vidare.

Om några veckor drar nästa etapp i gång med bland annat arbetet med att iordningsställa Tranbärsvägen som bussgata.

Mot villaägarnas vilja.

LILLIS ÅKERBLOM

Mer läsning

Annons