Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Protest mot farlig väg

Annons

Redan när den nya riksvägsdragningen mellan Insjön och Leksand byggdes i mitten av 1980-talet, så fick etappen förbi Ytteråkerö och de andra byarna i Häradsbygden av ekonomiska skäl göra avkall på flera saker, bland annat breda vägrener.

Under åren har det också visat sig att avfarten vid Gärde är trafikfarlig och flera allvarliga trafikolyckor har inträffat.

- Vi vet inte riktigt vad som är fel, men det är en rörig avfart som kan ta koncentrationen från föraren, säger kommunens trafikingenjör Lars-Olov Nygårds.

I samband med att Vägverket gjort en förstudie om hur säkerheten kan höjas vid avfarten mot Västannor och Djura en knapp kilometer söder ut på riksvägen, så hölls ett vägmöte i Ytteråkerös bystuga i måndagskväll.

Röster höjdes för att den avfarten även bör utrustas med ljus för att göras säkrare. "I lilla Gräv har de minsann fått ljus i två avfarter så nog är väl vi kvalificerade" hördes kring bordet.

Mötesdeltagarna ville också veta hur avfarten vid Gärde kan bli säkrare? Om tung trafik från Järnavägen kan ledas förbi brödfabriken i stället för förbi skolan som i dag? Om det blir någon Moskogenled så all tung trafik försvinner från byvägarna? Och hur Tunstabron kan göras säkrare för cyklister?

Vägverkets representanter, Bo Bävertoft och Kjell Nyman lyssnade, antecknade och höll med om att något måste göras. Men problemet är som alltid - pengar.

Riksväg 70 finns inte med i Vägverkets ekonomiska planering före år 2015, vad som händer efter det är det ingen som vet och hoppet står nu till statsminister Göran Persson.

- Får han för sig att dela ut extra pengar som är öronmärkta till trafiksäkerhetshöjande åtgärder, då kan det däremot gå väldigt fort, menade Bo Bävertoft, Vägverket.

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons