Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prissänkning på starköl på Systembolaget

Annons

Nu finns två öl från Spendrups i lågprisklassen där Sofiero Original huserat fritt i ett års tid och ritat om svenskens ölkonsumtion.

Detta efter att Systembolaget lagt om prissättningen på starköl för att motverka privatimporten.

I februari i fjol prischockade Kopparbergs Bryggeri svensk ölmarknad med att gå under tio kronor och sälja lågprisölet Sofiero Original för 9.90 på Systembolaget.

"Fulöl", "fiffel med alkoholstyrkan", "saknar marginaler". Branschens omdömen var hårda men kunderna gillade det.

Kopparbergs slog i fjol nytt försäljningsrekord på Systembolaget och slog Pripps Blås gamla försäljningsrekord från 1986 med bred marginal.

Carlsberg svarade i början av detta år med att släppa ett ännu billigare öl, Blågul som såldes för 9.70.

Nu har Systembolaget lagt om prissättningen av öl som består av en fast och rörlig del. Detta gör att starköl har ramlat ordentligt i pris på Systembolaget.

Blågul och danska Harboe säljs sedan några dagar för under nio kronor, för 8.90. Och Spendrups billigaste öl är nu billigare än Kopparbergs.

- Vi har nu utan att ändra våra egna marginaler fått två lågprisöl, Prototyp och Lucky Star i Sofieros prisklass, säger Spendrups marknadschef Mats Wester

- Kopparbergs har valt att ligga kvar i pris på sitt Sofiero och hoppas väl att märket är så starkt att de kan förbättra sina marginaler. Carlsberg har sänkt Blågul så hårt att de tagit ytterligare 30 öre av sina marginaler för att ligga lägst. Traditionellt har ett lågprisöls volymer halverats om man inte längre är billigast. Alla i branschen undrar nu hur det går för Kopparbergs. Hade de följt med Systembolagets prissänkning så skulle de hamnat på 9,20, avslöjar Spendrups marknadschef Mats Wester.

Klarar Kopparbergs denna utmaning och försvarar sin rekordvolym så gör bryggeriet en vinst i storleksordningen 20-25 miljoner. Tappar Kopparbergs marknad så har tillväxten brutits och krisen kommit också till den lilla bryggeriorten 2,5 mil söder om Grängesberg.

- Den här lågprisutvecklingen är något vi djupt beklagar, vi vill brygga kvalitetsprodukter, säger Mats Wester, marknadschef vid Spendrups.

Han berättar att lågprisöl, privatimport och smuggel lett till en helt förändrad marknadsbild.

- Folk har slutat köpa folköl och går till Systembolaget i stället. Dryckesvanorna har förändrats radikalt åt fel håll. För tio år sedan var två tredjedelar av all ölkonsumtion i Sverige folköl, i dag är två tredjedelar starköl. Det är dramatik och vi ser i statistiken hur folk år efter år i allt större utsträckning går från dagligvaruhandeln till Systembolaget. Lättölet har också tappat under dessa år men där är en del av förklaringen mineralvattnet som kommit starkt, säger Mats Wester.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons