Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prismärkning saknas i Falun

Annons

Konsumentvägledaren kontrollerade läget i november månad. Köpmän och butiksinnehavare i Falun fick dessförinnan en skriftlig påminnelse om den lagparagraf som säger att varor i skylt måste förses med prisinformation.

- Vid kontroll strax innan jul hade det skett en viss förbättring, men läget är fortfarande inte bra.

Veronica Lidman Ek tycker att det är anmärkningsvärt eftersom lagen ger tydliga anvisningar.

- Vi vill givetvis nå en förbättring i dialog med butiksägare. Stora varuhus och så kallade "fina butiker" i Stockholm har råkat ut för böter för att de inte prissatt varor i sina skyltfönster. Vilken "fönstershoppare" som helst kan om de vill anmäla en butik eller köpman för att de inte satt ut priset på en vara, påpekar Lidman Ek.

Butiker som nåtts av prisinformationslagen har uppgivit olika skäl till att lagen inte följs.

En del butiksägare säger sig vara ovetande, andra anser att det tar för mycket tid att prismärka varor vid omskyltning och några klagar på att prisinformation stör skyltningens estetiska intryck.

Tidningens team fönster-shoppade en stund och fann mycket riktigt "prishaltande" information. En del butiker har små lappar med samlad prisinformation om varusortimentet, andra saknar all information och några butiker har satt en lapp här eller där.

- Vi fortsätter att kolla butikernas skyltfönster, påpekar Veronica Lidman Ek.

- Butikerna är enligt lag skyldiga att följa prisinformationslagen. Skriftlig information har gått ut vid mer än ett tillfälle. Ingen butiksägare kan påstå sig vara oinformerad, säger konsumentvägledaren som "håller koll".

16 av 55 butiker i Faluns centrum har följt prisinformationslagen. Om det vill sig illa kan resterande butiksägare drabbas av dryga böter...

BIRGITTA KNIFSTRÖM NORDÉN

Mer läsning

Annons