Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prillan blir indisk

Annons

- Det är en tuff men spännande utmaning. Vi tror stenhårt på den här idén men vi vet också att det är bara hårt arbete som gäller om vi ska kunna lyckas. Visst är det vågat men man måste våga något för att vinna, säger Rolf Axelsson.

Far och son har gett sig iväg från Malung till Bombay i Indien där de tillsammans med en indisk kompanjon ska försöka lansera snus på svenskt vis. Marknaden blir i första hand i 15-miljonersstaden Bombay och närområdet.

- Vi har jobbat med anläggningsarbeten i Indien i ett par år. Vi har då noterat att indierna snusar på ett annat sätt med tobaksblad som de klämmer och bearbetar i handen innan de lägger in. Då vi bjudit på svenskt lössnus har vi fått många positiva reaktioner. Dessutom är väldigt många människor i Indien rökare och för dem kan också snus vara ett alternativ, menar Rolf och Andreas.

De började i vintras med en provtillverkning som testats både på erfarna svenska snusare och potentiella kunder i Indien. Resultatet blev så lyckat att de beslutade att gå vidare med sin till synes äventyrliga satsning.

Tillsammans med en indisk partner har Malungsduon bildat ett bolag som nu håller på att starta snusproduktion i en hyrd industrilokal i Bombay. Nödvändiga maskiner och annan utrustning har köpts in och produktionen börjar nu i liten skala med tre anställda utöver de tre delägarna.

Råvara köper de från tobaksodlingar som finns i östra Indien. Tillverkningsprocessen består bland annat av att tobaken mals, jäses, smaksätts och lagras innan den packas i dosor och distribueras.

Målsättningen är i första hand att de ska kunna skapa en marknad i Bombay för sitt Indien-producerade snus av svenskt snitt. Sedan får marknadskrafterna styra utvecklingen. Konkurrens finns förvisso av Swedish Match, men Malungsföretagarna är redo att försöka ta upp kampen.

- Vi ska jobba mot de breda folklagren och då gäller det att hålla sig på en prisnivå som är anpassad till deras löneläge, säger Rolf Axelsson.

Drömmen för Rolf och Andreas är förstås att deras snussatsning ska ta rejäl fart. Lyckas satsningen så finns det ju en potentiell marknad av jätteformat. Befolkningen i Indien uppgår till cirka 1,2 miljarder människor.

- Men vi har också en del annat på gång till att börja med och ska jobba med kontakter i Indien åt andra svenska företag, säger de två förhoppningsfulla snusfabrikörerna inför sitt indiska äventyr.

Egen erfarenhet av snusning har de med sig. Rolf har snusat i cirka 40 år, men har numera slutat. Andreas prisar snus sedan ett tiotal år.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons