Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pressade lokförare - en säkerhetsrisk

Annons

I utredningen framgår att lokförare är mer stressade, sover sämre, har lägre trivsel och mindre tid för familjen än andra skiftarbetare. Något som Leif Lindström skriver under på direkt.

- Ja, vi lokförare arbetar efter tidtabeller som går emot vår naturliga, biologiska klocka. Ibland kan det gå upp till sex, sju timmar innan vi kan uppsöka toalett, säger han.

Och matraster existerar knappt.

- Vi äter inte när vi är hungriga utan man får ta en mosbricka när det finns någon tid över, säger Leif Lindström.

Och han vet vad han talar om. Leif har arbetat som lokförare i 23 år. Under åren lopp har han upplevt att arbetssituationen blivit sämre och sämre.

- Vi har hamnat i en kostnadsjakt som går ut över skratt och trivsel, säger han.

Lokföraryrket innebär oregelbundna arbetstider med sena nätter och tidiga morgnar. En klar säkerhetsrisk menar Banverket i utredningen som de gjort i samarbete med Linköpings universitet.

Utredningen visar även att mer än 20 procent av landets lokförare har kroniska sömnstörningar och riskerar utbrändhet.

För att komma åt problemen föreslår utredarna bland annat tre till fem timmars kortare arbetsveckor, så få övernattningar som möljigt, minst tolv timmars vila mellan arbetspassen och max fem dagars arbete i följd.

- Jag ser det som allra viktigast att vi får vila ut ordentligt hemma. Tolv timmars vila i hemmet mellan passen välkomnar jag, säger Leif Lindström.

Men han är föga optimistisk om att det ska bli bättre, utredningen till trots.

- Jag upplever att våra krav inte tas på allvar. Vår arbetssituation verkar inte ha någon hög prioritering, säger han.

MARIA SVENSSON

Mer läsning

Annons