Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Premiär för Itino-tågen skjuts upp - igen

Annons

Listan över premiärdatum som spruckit för Itino-tåget börjar nu bli lång. Bara i år har löftet om nya tåg spruckit tre gånger. Denna gång är det SJ som inte är nöjda med tågleveransen. De ska sköta trafiken åt Tåg i Bergslagen och anser nu att de inte kan börja köra Itino-tågen eftersom de inte fått tillgång till viktiga dokument i tid.

Det handlar om tågens underhållsdokumentation som först under fredagen levererats till SJ. Tåg i Bergslagen har förståelse för att Itino återigen blir försenat.

- Det är helt omöjligt att starta trafiken när viktiga dokument kommer en dag före trafikstart, säger Mikael Prenler, vd för Tåg i Bergslagen.

Enligt SJ är det säkerhetsaspekter som gör att företaget måste ha full kunskap om tåget innan trafiken kan starta.

- Vi är måna om att följa järnvägssäkerhetslagen. I den står att tågoperatören ska ansvara för underhållet av tågen, säger Sven-Ingvar Håkansson, pressinformatör hos SJ.

Tillverkaren Bombardier Transportation erkänner att de varit sena med att få fram de aktuella dokumenten.

- Vi kan aldrig slingra oss ur att vi har varit sena med dokumentationen, säger Bengt Lindwall, informationsansvarig hos Bombardier.

Samtidigt har Bombardier försökt se till att tågtrafiken skulle kunna starta på utsatt datum.

- Vi har erbjudit oss att ansvara för underhållet under den tid det tar för SJ att sätta sig in i dokumenten, säger Bengt Lindwall.

Denna lösning har förkastats av SJ, just med hänvisning till lagstiftningen.

- Nu måste vi titta på den här dokumentationen för att bedöma om den är tillräcklig, först när den bedömningen är klar kan vi säga när trafiken kan starta, säger Mikael Prenler.

Hos SJ är förhoppningen att kunna lämna ett nytt premiärdatum i mitten av nästa vecka, fram tills dess fortsätter förhoppningsvis de gamla rälsbussarna att rulla utan att ersättas av bussar.

- Vi vill inget hellre än att de nya tågen ska sättas i trafik men i dagsläget går det inte, säger Mikael Prenler.

CARL-MAGNUS FAGERHOLM

Mer läsning

Annons