Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Postens elbilar ska bort

Annons

Det är tidig morgon när brevbärarna rullar ut från postterminalen på Ingarvet.

Fyrkantiga små gula elbilar rullar ut i långa rader efter Ing-arvsvägen, mot hårt trafikerade Rättviksvägen, Bojsenburg och övriga stadsdelar. Den vägen måste alla brevbärare trafikera, från postterminal till olika stadsdelar.

- Man är liten, rädd och oskyddad i elbil som rullar 30 kilometer i timmen, när tunga långtradare dundrar förbi i 70 knyck.

Brevbäraren Marianna Olsson kör sista elbilsturerna till Bojsenburg. Efter semestern förändras hennes posttur. Marianna och hennes kollega tar vanlig bil till Bojsenburg, där två cyklar väntar, för omlastning och postutdelning i bostadsområdet.

Postens utdelningschef Mikael Andersson kan bläddra i en tjock pärm med rapporter om tillbud.

- Brevbärarna har själv diskuterat elbilen som blivit en allvarlig arbetsmiljöfråga, vid sidan om tung trafik, påpekar Mikael Andersson.

Än finns inte reservbilar som ersätter alla elbilar.

- Vi har fått omstrukturera vissa linjer. Sex lantbrevbärare har fått större områden och längre arbetstid.

- Det blåser bara till när vi blir omkörda, berättar Marianna med post till 360 hushåll i Bojsenburg.

Sommarvikarierna ska cykla från Ingarvet till Bojsenburg. När ordinarie brevbärare går på efter semestern sätter posten in vanliga bilar.

Brevbärare i stan cyklar, kollegor på längre tur i och utanför stadskärnan använder vanlig bil.

Än finns inte reservbilar som ersätter alla elbilar.

- Det är stor omläggning att byta ut hela vår elbilspark. Elbilen försvinner succesivt, men i den takt det stämmer både med kostnader och leverantörer.

BIRGITTA KNIFSTRÖM NORDÉN

Mer läsning

Annons