Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Posten får konkurrens från Tyskland

Annons

Posten har knappt 800 serviceställen runt om i landet. Den som sköter detta är dotterbolaget Svensk kassaservice. Företaget finns dels i egna kontor dels inhysta i bensinmackar och butiker. I Dalarna finns Svensk kassaservice på 23 orter, under nästa år kommer det att bli en liten minskning. DHL tänker skaffa sig ungefär lika många serviceställen i Sverige. Var de ska placeras är osäkert. Det beslutas under de första månaderna 2006.

Att det ska bli ett landstäckande nät är klart.

-Vi har för avsikt att öka tillgängligheten för kunderna, säger Cornilla von Plomgren.

DHL finns representerat på ett ställe i Dalarna för tillfället. Det är på Backa industriområde i Borlänge. Bolaget tänker använda befintliga lokaler och skapa utrymmen där man kan ta emot och skicka paket och försändelser. Men det man framför allt tänker sig är att skapa serviceställen där privatpersoner och företag kan skicka och ta emot varor.

DHL vill hysa in sig i befintliga lokaler på platser där det rör sig mycket folk. DHL har liknade "postverksamhet" i sex länder. Där har man löst lokalfrågan genom att dela lokal med valutaväxlingskontor, matbutiker och liknande. DHL har egen personal med uniformer. Öppettiderna ska helst vara så kunden kan skicka eller ta emot sitt paket före eller efter jobbet.

DHL var tidigare helägt av tyska staten. Efter en utförsäljning har staten kvar mindre än hälften av aktierna.

Ingemar Sandberg, informationschef för Posten i Mellansverige, konstaterar att konkurrensen hårdnar.

De senaste åren har flera företag gett sig in på paketmarknaden. Anledningen till det är att internetförsäljningen växer, det gäller både postorderföretag och annan handel.

Svenskarna har tagit till sig det här sättet att handla, men ligger inte främst. I England, exempelvis, skickas fler paket.

- Vår största fördel är att vi är rikstäckande i hela landet. De stora postorderföretagen är våra kunder. Det här gör att vi även i fortsättningen måste vara konkurrenskraftiga vad gäller pris och kvalitet, säger Ingemar Sandberg på Posten.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons