Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Positiv till "omdöme"

Annons

Enligt en internationell studie är svenska elever väldigt duktiga på att störa lektioner. Och sambandet mellan stökiga skolmiljöer och vikande studieresultat är självklart anser Stockholms skolpolitiker.

Därför vill de införa ett slags ordningsomdöme så att elever får svart på vitt, hur deras beteende uppfattas av skolan. Det skulle bidra till mindre stök och oordning menar de.

Vad tror Faluns skolpolitiker?

-Jag tror att det kan vara bra, säger skolnämndens ordförande Maria Wilje (fap). Det handlar om värdegrundsfrågor och att ge ett skriftligt omdöme på hur elever uppträder kan vara nyttigt.

- Det görs ju redan muntligt på utvecklingssamtalen, men jag tror att det skulle ge större effekt om det finns papper på det.

Wilje ser även en annan positiv aspekt. Den elev som inte är så stark kunskapsmässigt men har väldigt bra social kompetens, kan höja sin status.

- Jag tycker det är bra att vi bedömer även den sociala kompetensen redan i skolan eftersom det är så viktigt i arbetslivet. Ett betyg kanske kan få fler elever att jobba på att höja sin sociala kompetens.

Men alla landets skolpolitiker håller inte med. "Skolan bör fokusera på kunskap och rusta eleverna för framtiden - inte på att disciplinera."

Skolnämndens förste vice ordförande Anders Samuelsson är inte heller någon anhängare av denna åtgärd i dagsläget:

-Rent spontant ställer jag mig väldigt tveksam till att ett ordningsomdöme utges i betygsform. Jag tycker det lämpar sig bättre vid individuella samtal mellan skola och hem.

Yvonne Jakobsson (s) är andra vice ordförande:

- Jag är ingen förespråkare av detta, säger hon. Jag tror inte man kommer åt problematiken med stökiga elever genom ett skriftligt omdöme.

BERIT ZÖLLNER

Mer läsning

Annons