Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiker utsatt för internetbluffare

Annons

Mellan februari 2003 och januari i år har allmänna reklamationsnämnden (ARN) fått 411 anmälningar mot ett enskilt företag. Samtliga gällde vad anmälarna ansåg var felaktiga fakturor.

- Just det här tillvägagångssättet är relativt nytt. Det är ju då folk betalar - när ingen vet något om det, säger Anders Bergmark, handläggare på ARN.

Företaget i fråga är registrerat i Storbritannien och har bytt namn ett flertal gånger. ExNet blev Harrys Expo Ltd, som förkortades till Har-Exp Ltd innan det blev H-E Ltd.

När ARN själva provade en av de sidor där betaltjänsten fanns, kom det direkt ett så kallat pop up-fönster, som dyker upp utan att användaren klickat på något.

- Man kopplas vidare från mer oskyldiga sidor och sen skickas en faktura. Men de flesta som anmält företaget har inte betalat något.

ARN har prövat fallet och funnit att företaget måste bevisa att anmälarna aktivt har träffat ett avtal med företaget. När sådan bevisning inte lagts fram, innebär det att något avtal inte slutits.

En av dem som fick en sådan bluffaktura från företaget var Hans Gleimar (m), politiker i kommunfullmäktige. Förra hösten damp det ner en uppmaning att han skulle betala omkring 500 kronor.

- Men jag strök bara över den och skickade tillbaka den.

Då dök en ny faktura upp. Hans gjorde samma sak igen, men polisanmälde nu händelsen. När ytterligare ett krav på betalning kom, anmälde han företaget till ARN. Då hade företaget just gjort ett av sina namnbyten.

- Jag tog reda på att företaget är registrerat i Storbritannien och att det inte har någon rätt att driva inkassoärenden.

Någon tanke på att betala fakturan hade han aldrig. Och nu har han spärrat sitt nummer så att nya skojare inte ska få chansen.

Fakta: Ny dom ska stoppa bluffarna
I maj 2003 stämde konsumentombudsmannen företaget Callmedia för att de skickat fakturor för betaltjänster på internet till människor som aldrig beställt dem.
Marknadsdomstolen fällde på torsdagen företaget och domen gör att det står klart att en operatör ansvarar för att tjänsterna uppfyller kraven i e-handelslagen. Detta ska medverka till att stoppa förekomsten av sådana oseriösa företag.
Källa: Konsumentverket

ANDREAS EMANUELSSON

Mer läsning

Annons