Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen vill slopa stopplikt

Annons

De korsningar som polisen menar bör få väjningsplikt - eller lämna företräde, som det ofta kallas - är dels Uppsäljevägens anslutning mot riksväg 26 i Grönalid samt korsningen mellan Storbyvägen och riksväg 71 vid Nimatopaal i Järna. Polisen menar att en ändring dessutom ska gälla från båda sidor av riksvägen i de aktuella korsningarna.

-Det är fri sikt på mycket långa sträckor åt båda hållen och vi anser att stopplikten är helt omotiverad i båda korsningarna, säger Lasse Johansson som är väl medveten om att många redan i dag struntar i att stanna vid de här korsningarna.

Genom polismyndigheten i länet har Vansbropolisen nu ansökt om att få ändra skyltningen från stopp- till väjningsplikt.

Ärendet handläggs av Eva Hammarsten vid länsstyrelsens rättsenhet och hon har själv varit på plats för att bilda sig en uppfattning kring vad som bör gälla.

- Själv tycker jag att det verkar mer logiskt med väjningsplikt men jag har begärt in yttranden från Vägverket och från Vansbro kommun innan jag tar något beslut, säger hon.

Kommunen har svarat och säger sig inte ha några invändningar mot en ändring, men Vägverket har ännu inte lämnat något yttrande.

- Vi kommer med all säkerhet att säga ja till ändringen, men vi måste ändå titta på plats för att mäta siktsträckor och liknande innan vi lämnar ett slutligt besked, säger Kjell Nyman vid Vägverket i Falun och lovar att detta kommer att ske inom de närmaste dagarna.

Eva Hammarsten vid länsstyrelsen handlägger också en begäran om att 50-sträckan i Skamhed förlängs med något hundratal meter åt Vansbrohållet. Begäran kommer från en privatperson som är bosatt vid vägen och som menar att 50 bör gälla redan från de första husen sedan Skamsberget passerats. Även i det fallet räknar Eva Hammarsten med att den begärda ändringen kommer att utföras.

I det fallet är Kjell Nyman dock mer tveksam.

-Av erfarenhet har vi sett att om 50 sträckorna blir för långa så tappar de effekten på trafikanterna. Därför är det viktigt att sådana sänkningar endast görs där det finns väldigt tydliga skäl, säger han.

GÖRAN DANIELSON

Mer läsning

Annons