Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen vill slippa tung transport

Annons

Enligt lag ska tunga transporter eskorteras av polis. En uppgift som stjäl stora resurser från trafikpolisen i länet. En tung transport till eller från något av Dalarnas företag övervakas av minst två trafikpoliser, som totalt är 13 i antal i yttre tjänst.

Just nu är trycket extra hårt på trafikpolisen i länet. Kvarnsvedens pappersbruk expanderar och varje tung, lång eller bred materialtransport kräver övervakning.

- Det är positivt att KP bygger ut, men naturligtvis tar det ökade eskortarbetet extra många resurstimmar från oss, säger Kjell Larsson, chef för trafikpolisen i länet.

Transportören tar ekonomiskt ansvar för transporterna. Poliseskort kostar 730 kronor per polis och timme, plus 30 kronor per fordon och mil. Men det är pengar som trafikpolisen helt går miste om.

Ersättningen hamnar istället i Riksgäldskontorets kassa, medan polismyndighetenfårståför bränslekostnaderna för de egna fordonen.

- Eftersom det finns reglerat i lagen att vi ska ägna oss åt den här verksamheten kan vi aldrig kräva ekonomisk kompensation för arbetet. Men visst känns det fel att vi inte får del av pengarna, säger Kjell Larsson.

När polisen måste prioritera eskort av tunga, breda och långa transporter sker det på bekostnad av den ordinarie trafikbevakningen. Det vill säga kontroll av bilbältesanvändning, hastighet och nykterhet.

- Min önskan är att vi skulle slippa eskorterna och istället helt få ägna åt oss den andra verksamheten, säger Kjell Larsson.

Och det kan snart bli verklighet. Just nu finns ett förslag som säger att åkeriföretagen i framtiden själva ska utbilda trafikledsagare eller eskortörer. Beslut om det ska fattas i riksdagen inom kort.

- Det ser vi fram emot.

LINDA ERIKSSON

Mer läsning

Annons