Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen har problem med EU-mopeder

Annons

Trimmade mopeder är ett stort problem för polisen i Borlänge. Ett problem som har blivit större sedan de så kallade EU-mopederna kom till Sverige.

- Det händer allt för många olyckor där trimmade mopeder är inblandade, säger han.

Förutom dryga böter och uppskjutet körkortstillstånd, riskerar föraren på en trimmad moped att råka ut för en allvarlig olycka.

- En moped som är trimmad kan gå i 80 kilometer i timmen. Då är det ingen moppe längre och då hinner de unga förarna inte med. De har ingen utbildning för så höga hastigheter, säger han.

Skillnaden mellan en EU-moped och en vanlig moped är främst att EU-mopeden måste ha registreringsskyltar. En vanlig klass 2-moped behöver däremot inte vara registrerad.

Nu finns dock ett långt gånget förslag om att alla mopeder i Sverige ska registreras. Något som Kjell Nylén välkomnar.

- Det blir det lättare för oss att ha kontroll på dem. Det blir även lättare att spåra en stulen moped. I dag stjäls det väldigt många mopeder, berättar han.

Både EU-mopederna och vanliga klass 2-mopeder är så att säga "strypta" från fabriken med maxhastigheter på 45 respektive 30 kilometer i timmen. Men allt för många nöjer sig inte med det.

- Problemet är att det tyvärr inte är så svårt för förarna att trimma fordonen själva, säger Kjell Nylén. Men att trimma sin moped är ett allvarligare brott än vad många ungdomar kanske är medvetna om.

- En trimmad moped kan få en hastighet på 80 kilometer i timmen. Då räknas den som en motorcykel. Och i och med att de inte har mc-kort så klassas det som olovlig körning om de åker fast, säger han.

Han påpekar att när man åkt fast så riskerar man att få körkortstillståndet uppskjutet.

- Det tror jag inte många förstår.

Vad händer om man blir stoppad på en trimmad moped?

- Det klassas som olovlig körning och då blir det ett fall för åklagaren, men böterna brukar ligga kring tusenlappen.

Hur kan man komma åt problemen?

- Vi får hoppas att informationen når fram, speciellt till föräldrarna. Och att samtliga handlare tar ansvar för förarutbildning och registreringen.

Är det viktigt att ha registreringsskyltarna kvar på EU-mopeden?

- Det är lag på det. Är den inte registrerad riskerar man böter på 800 kronor. Att ta bort skyltarna efter registrering kan kosta föraren 400 kronor, På crossmodellen sitter registreringsskylten på insidan av bakskärmen. En del tycker att det är bra att skylten inte syns riktigt. Men där kan det också bli böter. Skylten ska vara väl synlig, säger han.

Hur är det med hjälmanvändandet?

- De flesta mopedförare i Borlänge är duktiga på att ha hjälm på sig. Vilket är tur för det är vanligt med olyckor. Många dricker i samband med körning också. De är nog inte medvetna att det klassas som rattfylleri, oavsett om mopeden är trimmad eller inte, säger han.

MARIA SVENSSON

Mer läsning

Annons