Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen borde nog vara ute mer i trafiken

Annons

Varför varna? Frågas i MT 18 oktober i en bra insändare. Naturligtvis är det åt skogen att varna för poliskontroller, men även polisövervakningen av trafiken lämnar ibland lite att önska.

Först övervakningen av hastigsbegränsningar som många gånger slår helt fel. När man ser en poliskontroll en sommarkväll på den helt tomma vägen mellan Söderås och Bjursås, är det frestande att varna. En 90-begränsad väg där det borde vara minst 110.

Mellan till exempel Våmhus och Orsa, eller Skattungbyn-Furudal är det också 90, med en vägstandard som är fjärran från Faluvägen. På dessa vägar har jag aldrig sett en kontroll. Likaså i byarna, där det är farligt att köra för fort. På speciellt helgerna kan man, i min hemby Bonäs, se bilar som framförs alldeles för fort. Kanske i andra byar också?

Men aldrig några poliskontroller här heller. Och varför är man aldrig ute och tar ner farten på vintern. Nä då saltas det ymnigt, så att man ska kunna köra fort, på en årstid när man borde ta ner farten i stället. Och varför är man inte ute på natten då många ungdomar, enligt statistiken, kör ihjäl sig? Kanske också i kombination med alkohol. Nä, då diskuterar man att förbjuda ungdomar att köra bil på natten, fast det bara är ett fåtal som förstör.

Så var det alkoholen. Under mina 30 år vid ratten har jag bara blåst ett tiotal gånger, och jag sitter mycket i bilen. Också här kunde man vara ute på helger och nätter. Och kanske göra som några poliser som jag träffade på i Östersund. De stoppade varenda bil efter en dans och sa bara "andas på mig" varefter det bara åtminstone för mig var att fortsätta. En ganska bra grovsortering.

Alkoholen tar många liv, men ändå tjatas det bara om hastigheten på vägarna. Med de 14 400 som kör berusade varje dag, borde mer resurser avsättas för denna bekämpning. Jag ligger ute mycket på vägarna och kan konstatera att många satt i system att köra om mot möte, före backkrön och kurvor och även i tät dimma. Beteenden som är betydligt farligare än att ligga lite över tillåten hastighet. Kanske polisen kunde vara ute lite mer i trafiken och sätta åt dessa beteenden. Polishelikopter är naturligtvis bäst i detta fall, men tyvärr rätt dyrt. Det har man bara råd med i extrema fall som till exempel i samband med tjuvjakt på varg.

På tal om trafikövervakning kanske man även kunde vinka in de som stoppar upp all trafik genom att köra alldeles för sakta. Åtminstone för att lösa upp en del köer. Och på tal om köer så flyter trafiken bra när man hamnar bakom en lastbil som verkligen ligger på 90. Kör de i tillåtna 80, blir det ofelbart köer och farliga omkörningar.

Om polisen, slutligen, har en kontroll för att ta fast brottslingar, så står man knappast med en laserpistol, intill några bilar som kört för fort.

Där borde polisen ta till spikmattor mm, men detta kanske stoppas av högre instanser.

LARS WERMELIN

Mer läsning

Annons