Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Plankorsning byggs om

Annons

Det var den 21 maj som den aktuella övergången och flera andra passager mellan Ludvika och Håksberg blev illa tilltygade. Detta sedan en lokomotor, på väg till verkstad i Borlänge, hade bogserats urspårad mellan Ludvika och Håksberg.

Den skadade järnvägsövergång-en vid Hammarbacken har sedan dess varit en källa till förtret. För många bilister, de som måste passera dagligdags i synnerhet, håller nu tålamodet på att tryta efter nära tre månaders väntan. Drabbade har hört av sig och klagat till tidningen.

- Jag har full förståelse för att folk klagar. Men ett sådant här arbete föregås av en ganska omfattande planeringsprocess.

- Förhållandet mellan Banverket och trafikutövarna regleras i avtal och vi måste förhandla med dem om det så bara gäller att stänga banan under några timmar, klargör banområdeschefen Roland Olsson vid Banverket, mellersta regionen i Borlänge.

- Men nu satsar vi över en halv miljon kronor på en ny övergång och arbetet kommer att utföras under den kommande helgen, lovar Olsson.

- Ytorna mellan och närmast spåren beläggs med så kallade strails. Det är en typ av gummiplattor som tillverkas i Tyskland. Med sådana blir det en jämn överfart som är mycket behaglig att köra över, slutar Olsson som låter förstå att det handlar om ett mycket exklusivt material.

- Plattorna, som redan finns på plats i Ludvika, betingar ett sammanlagt värde av cirka 30 0000 kronor.

Chef för det praktiska arbetet blir Mats Nordlund på Banverket Produktion.

- Banan kommer att vara stängd för tågtrafik under flera timmar under natten till söndagen, men för bilisterna blir det bara fråga om ett stopp på cirka en halvtimme i samband med att spåret riktas. För övrigt tar vi en sida i taget för att minimera störningarna.

Nordlund kan vidare meddela att den kompletterande asfalteringen kommer att äga rum först under måndagen.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons