Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Planering för framtiden (del 1)

Annons

Eftersom det knäppa förslaget om en gångbro över stationsområdet fortfarande behandlas, (NLT 7/3) dristar jag mig till att återkomma med synpunkter och förslag hur de grundläggande faktorerna för planeringen ska se ut och de grundas på den seriösa planering som togs fram av kunnigt och klokt folk under 60-och 70-talen.

Man måste utgå ifrån att industrierna inte lämnar Västerbergslagen, för då är det kört och förutsättningar ändras helt. När klokt folk har övertagit nuvarande bypolitikers planering, får vi en sammanslagning av Ludvika och Smedjebacken.

Omläggningen av riksvägen kommer att genomföras ungefär som tidigare planerats. Det är en tvingande nödvändighet och Ludvika är fortfarande en viktig järnvägsknut vilket bibehåller järnvägsstationen. Det svåra problemet med förbindelsen mellan riksvägen och industriområdena och mellan stadens centrala delar och sjön, bör lösas med en viadukt i Gamla Bangatans förlängning, nära nuvarande gamla bron i stationsområdets norra ände. Den kan användas för tung trafik till industrierna och gång-och cykel trafik till Väsmansstranden, med småbåtshamn, sommarservering och fritidsaktiviteter som kan aktiveras och den kan avlasta nuvarade svåra problem vid infarterna till industriområdet.

En vågbrytare anläggs som skydd för hamnen och kan användas för båtsport och friluftsbad. Den olyckliga placeringen av Lidl:s affärslada bör göra att den flyttas i framtiden om den finns kvar. Den gör mer skada än nytta och är det enda företag som kan passa på Lyviksberget!

Fotnot:

Denna insändare publiceras i tre delar den 6/4 (del 1), 7/4 (del 2) och 8/4 (del 3).

ARNE JANSSON

Mer läsning

Annons