Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pilotens dräkt trolig haveriorsak

Annons

Det var med "stor sannolikhet" Gripenpilotens G-dräkt som orsakade haveriet i Norrbotten, skriver Försvarsmakten på sin hemsida.

Men såväl FMV som Saab tycker att det är för tidigt att dra sådana slutsatser.

Försvarsmakten har hävt flygförbudet för de mest avancerade Gripenplanen i C/D-klassen. Men det görs med de restriktioner för G-belastningen som Försvarets Materielverk (FMV) rekommenderar. De aktuella flygplanen får tills vidare bara flygas under normala förhållanden, så att inte 3|G överskrids.

Piloterna kan därmed inte ägna sig åt avancerad flygning, som jaktstrid. För de äldre versionerna A och B råder inga begränsningar.

Direkt efter haveriet i Vidsel beskrev piloten för haverikommissionen att han inte själv skjutit ut sig ur planet.

Han drar slutsatsen att G-dräkten med "stor sannolikhet" spelat en roll i haveriet.

Vid FMV, som levererat dräkten till försvaret, vill man i dag inte gå så långt:

Även vid Saab Aerosystems, systemansvariga för Gripen, råder återhållsamhet.

Även Helgesson har några brasklappar:

FMV har så här långt ingen information som tyder på att det skulle ha varit något fel på den enskilda G-dräkten. Inte heller finns det enligt försvaret några rapporter sedan tidigare om problem med G-dräkterna i förhållande till utskjutningshandtagen, trots tusentals flygtimmar. Men ett problem kan vara hur väl dräkten satt på piloten.

Order har nu utfärdats om att dräkterna ska vara "väl tillpassade" vid flygning.

TT

Mer läsning

Annons