Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pigg 140-åring på Runn

Annons

Det berättar ångbåtsskepparen Ove Arvidsson, ägare till 140-åriga ångbåten Domnarfvet som lär vara Sveriges äldsta skepp i drift.

Det var 1986 som Borlängebon Ove Arvidsson blev med ångbåt. Han köpte då före detta pråmdragaren Domnarfvet som ända sedan 1863 varit en institution på Dalälven, Runn och Ösjön.

- Domnarfvet drog pråmar med sågtimmer från sågen

i Domnarvet till Korsnäs där det lastades om till järnväg för

vidare befordran mot Gävle och vidare ut i Europa. Därför kan man faktiskt säga att Domnarfvet varit en pusselbit i Europas industriella utveckling, säger ångbåtsskeppare Arvidsson.

Och kanske är det heller ingen slump att Ove Arvidsson blev skeppare just på Domnarfvet. När han forskade i dess historia visade det sig att han farfars

farfar också varit skeppare på...just precis - Domnarfvet.

- Det hade jag ingen aning om. Jag visste ju att han var skeppare, men inte på vilken båt. Kanske hade ödet några fingrar med

i spelet då jag köpte skeppet, skrattar Ove som också sett till att den blir kvar i släktens ägo ytterligare en generation.

Bägge sönerna är ofta med på turerna med Domnarfvet och tolvårige Arvid är till och med

officiellt utsedd till förste eldare. En nog så viktig post.

- Arvid är den perfekte eldaren. han matar in ved så trycket

i pannan hela tiden är det bästa, berömmer kaptenen sin matros.

Eldaren själv tillägger att det är ett slitsamt uppdrag han har.

- Det är ju 50-55 grader varmt nere i pannrummet så visst blir det lite jobbigt ibland. Men det är kul i alla fall.

Domnarfvet har inte alltid sett ut som den gör i dag. Under dess arbetsaktiva tid, fram till 1972, var den inte försedd med den stora och salongsliknande hytten som innehåller såväl

manöverdel som ett litet pentry med gasolspis och kylskåp.

- Nej, den gjordes av skeppets förre ägare som verkligen gjorde ett gediget arbete. Här är stort och rymligt med stora fina fönster.

Domnarfvet är dock inte enbart en flytande sommarstuga för Ove Arvidsson och hans familj. Han bedriver också viss charterverksamhet och hyr ut skeppet diverse evenemang. Givetvis med sig själv som skeppare.

- Det har blivit en hel del

firmafester, men även dop och vigslar har förekommit här, säger det utbildade fartygsbefälet.

Trots att Domnarfvet de facto är en viktigt del av såväl den svenska sjöfartshistorien som den industriella utvecklingen har Borlänge kommun inte gjort

något för att uppmärksamma att detta skepp faktiskt än i dag gör sin nära nog dagliga gärning på Runn, Ösjön och Dalälven. Detta trots att kommunen bekostat två ångbåtsbryggor, en i Kälarvet och en i Mellsta.

- Det är ju lite tråkigt, jag tycker man bättre borde ta vara på det faktum att Runn och Ösjön

en gång var sjöar med mycket livlig sjöfart, menar Ove.

Men från andra håll har ändå denna ångbåtspärla fått sin rättmätiga uppmärksamhet. För tre år sedan förärades Domnarfvet nämligen en K-märkning av Sjöhistoriska museet.

- Verkligen roligt. Kul att det i alla fall finns någon som inser värdet av att uppmärksamma

våra gamla båtar. Domnarfvet är för övrigt också Runns första propellerförsedda båt, tidigare handlade det bara om hjulångare och liknande.

- Nu väntar vi bara på att

politikerna här hemma ska få upp ögonen på den ångbåtsskatt som faktiskt flyter här i Borlänge. Runn är med sina cirka 17

ångbåtar faktiskt världens mest ångbåtstäta sjö.

Att manövrera och köra en ångbåt är något Ove lärt sig med tiden.

- I princip är jag självlärd och

i början funderade man väl hur det skulle gå. Men numera är det inga problem.

OLOF SCHÄÄF

Mer läsning

Annons