Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Peter & drömfabriken

Annons

Vi trodde till och med att han börjat kalla sig Tornbloom eller något sådant, men det hade han heller inte gjort.

Vad var det då han hade varit med om? Jo, Hollywood! Stjärnor! Film!

Ändå kom han tillbaka till Mockfjärd och såg precis likadan ut som när han åkte.

Bra gjort, det.

Alla minns väl när en viss Anita kom hem efter några veckor i filmens Mecka och knappt kunde tala svenska.

Det får duga med dalmål för film- och biografkonsulenten från Mockfjärd.

Han har nyligen tillbringat tio dagar i bland annat Hollywood och Las Vegas och rört sig bland idel biograffolk. Läser man det späckade programmet för de tio dagarna kan man undra hur någon orkar med allt.

Här är bara ett litet, litet axplock: Besök på Kodak Theater, Disney Concert Hall, El Capitain Theater och Universal studios, deltagande i seminarier och träffar med ledande män och kvinnor inom den amerikanska filmindustrin.

För programmet stod Peter tillsammans med Jan Forsstedt vid Resekompaniet.

Med sig hade han under den här trippen - som för övrigt var den fjärde - 35 biografägare och biografanställda från hela Sverige.

Varför kostar 35 personer på sig 25000 kronor för att frottera sig i Hollywood?

- I USA är de väldigt duktiga på att ta hand om sina kunder och dessutom att ta betalt för det de har att erbjuda. Det där är vi dåliga på i Sverige och därför finns det mycket vi ska "ta med" oss hem, svarar Peter, som menar att bio inte enbart ska handla om att lösa en biljett, gå in i en halvstädad lokal, för att sedan knalla hemåt när filmen är slut.

- Vi måste lära oss att ge publiken en upplevelse, förutom filmen. Det handlar om allt från personalens bemötande till biografens inredning. Det ska vi ta efter, menar han.

Om ett år är det meningen att så där 25 masar och kullor inom upplevelseindustrin - musik, konferens, radio, idrott, film, teater och mycket mer - ska få chansen att följa med Peter till Hollywood.

- Upplevelseindustrin är stor i Dalarna och med rätt inställning kan den bli ännu större om vi tar efter de professionella amerikanerna, säger Peter.

GÖRAN FAGERLUND

Mer läsning

Annons