Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Per har högtflygande plan

Annons

Dom som kan sin flyghistoria, däribland Per Johansson, kan berätta att det var just ett sånt åkdon som legendariske Albin Ahrenberg köpte hit efter krigsslutet och gjorde flygbara. Fortfarande kan sådana ses flyga över fädernelandet.

Den läckra slutprodukten Bagar-Helges Per visar upp för oss ute på Nyckelmyran mäter 2,90 i spännvidd.

Tre år har jobbet tagit. Det blir en meter på år, i runda slängar.

- Det är klart att jag har jobbat till och från med det här.

Man har ju också en familj att umgås med och en timmerbil att köra, säger han lugnt.

Själv blir jag handsvettig över att möta såna här kuckelgubbar som pillar och plistrar och får ihop knepiga saker, små mästerverk.

Man blir lätt imponerad av slikt folk när ens egna praktiska skapelser inskränker sig till en skärbräda i träslöjden. Byggtid fyra terminer.

Själv tycker inte Per att bygget är särskilt märkvärdigt.

I varje fall anslår han inget tonfall som ger ett intryck av att han leker Hävert.

- Det är inte så märkvärdigt. Man har en ritning, köpt från Kanada för tolv år sen och ihoprullad i en garderob innan man äntligen tar sig för att göra nånting åt sina byggnadsplaner.

Jag har byggt ihop planet etappvis.

Vingarna kan man, exempelvis, fixa till vid köksbordet om man har lust, säger han.

Man ser familjeidyllen framför sig:

Fru Johansson kommer fram till sin modellbyggande make och ber om en liten slant till middagsmat och möts av svaret; "Jag ska köpa vingar för pengarna..." (Förlåt, jag kunde inte låta bli.)

Han får det att verka som om vilken normalhändig Svensson som helst kan slänga ihop sin Cub på en kommunal kafferast.

Hans eget arbete ger dock indikationer på att det är en Herr Noggrann som varit i farten.

- Vi har alla olika intressen och man kan ju inte sitta och häcka framför teven eller datorn varenda ledig stund, förklarar han när vi, med förvånat och imponerat anlete, ställer frågan hur man kommer på idén att ge sig på ett slikt evighetsarbete.

Vi får ett intryck av att han har familjens definitiva välsignelse i sitt flygintresse. Inte minst när de klättrar in i något av de "riktiga" kärrorna och sätter sig högt ovanför Blötberget och tittar på solnedgången.

Sen 1987 har han certifikat och sedan dess har han tillbringat 1 000 timmar till väders.

- Det blir en hel del bogsering och brandflyg om somrarna, säger han. Plus viltspaning åt länsstyrelsen.

Men just nu är det den 2,90 meter vida Cuben med tjugo kubiks fyrtaktare som är huvudintresset.

Än så länge har inte gjort det avgörande snurrandet på propellern, men han lovar att vi ska få vara med när det är dags.

Visst är Per stolt över sitt bygge, unikt i sitt slag.

Han skickar iväg en tacksamhetens tanke till farsans kompis Gottmar Trogen och Alf Söderholm som en gång, när han var två tunna pannkakor hög, drog med honom på modellflyg nere på Glaningen.

Den som inte vill nöja sig mer att se den här pärlan på långt håll, högt över Nyckelmyra, kommer att få den chansen om allt går efter beräkning.

- Det är tal om att jag ska ställa ut den i hallen på Dala Airport i Borlänge, säger Per.

Åk dit och titta när det är så dags.

BERTIL DANIELSSON

Mer läsning

Annons