Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

PeO vill ha extra skatt på direktreklam

Annons

I princip varje dag så ligger den där i stora drivor. Direktreklamen som ständigt fyller våra brevlådor och som läses av väldigt få.

En som tröttnat på detta är PeO Eriksson som på bara en vecka i slutet av juli fick en stöddig bunt direktreklam nedstoppad i brevlådan.

- Nu är måttet rågat. Reklamen blir bara mer och mer och större och större till formaten. Jag ifrågasätter om någon överhuvudtaget läser reklamen. Själv kastar jag den direkt i returpapperskassen, säger han.

- Reklamen innehåller ju dessutom en mängd fula trick för att lura kunderna. Dels annonserar vissa kedjor om varor som inte ens finns i butiken, dels vill man nagla fast kunderna i långa avbetalningsplaner.

PeO Eriksson hävdar också att den stora mängden direktreklam får till följd att såväl den enskildes som samhällets kostnader för returpapper ökar.

- Visst är det så. Räknat under ett års tid så är det ju oerhörda mängder direktreklam som ska transporteras till miljöstationerna för att därefter återvinnas. Det är kostnader som annonsörerna borde åläggas att betala genom en extra skattepålaga, anser PeO.

Han ser också en koppling mellan direktreklamen och utarmningen av servicen på landsbygden.

- Det är ju främst dom stora drakarna som Ica Maxi och Coop Forum som vräker ut reklam och det gör ju att allt färre söker sig till små lokala butiker för sina inköp. I slutändan kommer ju dessa att läggas ned.

Istället menar han att dessa kedjor av kommunen borde åläggas att öppna små lokala butiker i ytterområdena för att få tillstånd att bygga dessa stora köpcentrum.

- Det skulle ju räcka om där fanns det mest nödvändiga och att man hade öppet ett par timmar om dan.

- Jag menar att våra politiker talar med kluvna tungor när de å ena sidan säger att våra gamla ska bo kvar hemma så länge som möjligt samtidigt som de å andra sidan inte gör ett dyft för att samma människor ska få ha servicen kvar i sitt närområde. Frågan är ju vilken butik som står i tur för nedläggning härnäst?

PeO Eriksson lever som han lär och handlar enbart i lokala butiker.

- Det är både bättre och trevligare och dessutom finns där alltid personal som kan ge personlig service. Det lär ju inte heller bli dyrare än att jäkta runt mellan flera olika jättekomplex och trängas i långa kassaköer, avslutar han.

OLOF SCHÄÄF

Mer läsning

Annons