Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pensionärerna vinnare

Annons

I måndagens ledare hävdar Du att glesbygdsborna skulle bli förlorare på en bilskatteomläggning där den fasta skatten slopades och istället drivmedelskatten höjdes.

Är det så säkert, eller beror det på att Du hämtar erfarenheter från umgänge i extremt rörliga kretsar?

Brev till ledarsidan/Bilekonomi

När jag för 20 år sedan var ansvarig för trafikanalysverksamheten på Vägverket, konstaterade vi att glesbygsbor har fler bilar per capta än stadsbor, men att de inte kör längre än de genomsnittliga 1500 milen per år, snarare tvärtom. De längsta körsträckorna per bil uppmättes för bilar registerade i storstädernas yttre villaförorter.

Om dessa samband fortfarande gäller, skulle Reinfeldts förslag innebära en skatteminskning för pensionärer, som kör allt mindre med ökad ålder och ofta har en tung gammal Volvo, och missgynna högprestandabilsägare i Falsterbo, Särö och Täby.

Får jag föreslå att Du ber tidningens konsumentreporter jämföra medelkörsträckorna på bilar besiktigade i exempelvis Malung och Täby.

Med vänlig hälsning

PER SILLÉN, Borlänge

Svar direkt: Intressanta tankar och ett spännande förslag! Det går förstås att spekulera över vad som har hänt under de 20 år som förflutit sedan Per Sillén gjorde sin undersökning. Mycket har säkert hänt, men vi vet inte vad.

Om Fredrik Reinfeldts idéer skulle växa till ett skarpt läge tror jag dock landsbygdens folk blir förlorare eftersom vi som bor i Dalarna inte har samma möjligheter att utnyttja kollektivtrafik som merparten av invånarna i exelpelvis Täby.

CHRISTER GRUHS

Bild. Äldre bilförare kan bli vinnare om statsministerns sktteförslag skulle bli verklighet, tror Per Sillén. Men hur kommer rariteter som bilen på bilden att beskattas?

(rä 060620-kc-bil4)

Mer läsning

Annons