Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patient reklamerar vården

Annons

Ibland ryter folk till - alldeles befogat. Och skönt. Det är bara så att så få av oss vågar hojta snällt och vänligt (om det nu går), när "det offentliga" inte fungerar.

När exempelvis sjukvården visar kalla handen, drar ner rullgardinen liksom, när något gått snett. Låtsas som ingenting. Och inte tar det fulla ansvaret.

Visst vore det väl omänskligt om det inom vården inte blev fel någon gång. Ingen av oss är fullkomlig. Samtidigt: det vore snyggt om man från vårdhåll erkände fel och sökte rätta till dem. Snabbt. Det är många yrkesmän som fått "reparera", när de inte nått ända fram, så varför icke också i vården.

Nu har det hänt i alla fall, nu har en besviken patient tagit till penna och papper - eller e-postat, vad vet jag - och gjort en reklamation.

Ja, det står så: en reklamation. Med andra ord, patienten, som är en hon, är inte nöjd med levererad vara, som hon betalat för. Och sänder en formell reklamation. Det hedrar henne.

Det var så att fru E hade en åkomma, som veterligt och erfarenhetsmässigt är ganska lätt att reparera - i varje fall gäller detta många glada som åtgärdats.

Hon for först till sitt dellasarett, betalade hundra kronor. Där klarade man inte av fru E. Men hon fick en remiss till det stora sjukhuset. Kom dit och betalade två hundra kronor. Men utan att få hjälp - åtgärden misslyckades.

I det läget satte hon sig ner och skrev ett brev till berörd klinik och gjorde en reklamation. Hon noterar dels löftesbrott, dels betalningen. Det ska bli spännande att se vilket svar hon får. Om man nu svarar. Vilken klinik det gäller? Det kan göra detsamma för dagen. Det viktiga är principen.

Gång efter annan läser vi i bladet att den och den verksamheten gått back med si och så många miljoner. Landsting, kommuner, andra skatteförvaltare och -fördelare hör till aktörerna.

Vän av ordning kommer nu med nästa fråga. Eftersom ingen i verksamheten blir utan lön, måste pengar finnas: var kommer de ifrån? Lån?

Är det dina och mina sparpengar som är buffert i bakgrunden?

I så fall: är det småspararna som diskret får hjälpa till när politikerna inte kan hushålla?

I landstingets papper kan man läsa att "all vuxentandvård ska ske efter marknadsmässiga principer". Accepteras. Det noteras också att privattandvården väntas klara huvuddelen av de vuxnas tandvård. Men så är det inte i Dalarna, där folktandvården står för drygt hälften av vuxentandvården. Noterar man. Så kommer det:

"För landstingets del innebär detta ett ansvar, enligt tandvårdslagen, att sörja även för dessa människors munvård även om det företagsmässigt inte är lönsamt."

Fråga ett:

Talar man inte om företagsmässiga principer?

Fråga två:

Om det inte är lönsamt för folktandvården, hur ska då privattandläkarna klara sig?

Mer läsning

Annons