Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Paris snart på cykelkartan

Annons

Paris är känt för sina boulevarder _ och för sin dåliga luft och sina trafikstockningar. Med punkteringssäkra däck ska tiotusentals lånecyklar från och med i sommar förhoppningsvis förändra Paris gatubild.

Pascale har ingen cykel. Liksom många parisare har hon ingenstans att förvara den.

Och visst är det svårt att jämföra en cykeltur i Paris med en sväng på hojen i Växjö eller Umeå, eller ens i Stockholm. Det krävs ett visst mått av mod för att kasta sig ut på en tvåhjuling runt Triumfbågen.

På senare år har dock cykeln blivit på modet igen och kommunen har börjat satsa på cykelbanor. Det är ett försök att förbättra gatumiljön och minska luftföroreningarna som ibland är så höga att folk ombeds lämna bilen hemma och barn och svaga personer uppmanas att inte gå ut.

Efter en lyckad satsning med lånecyklar i Lyon följer nu Paris trenden. I storstäder som Stockholm och Barcelona finns redan liknande system och nu kommer det från och med mitten av juli att finnas över 10|000 futuristiskt designade cyklar med cykelkorg att låna på 750 cykelstationer runt om i Paris. Vid årets slut ska antalet cyklar och stationer ha fördubblats.

Principen är enkel: med ett abonnemang för hela året, veckan eller dagen hämtar man ut sin cykel var man vill och lämnar tillbaka den på vilken station man vill.

Första halvtimmen ingår i baspriset, därefter betalar man extra. 30 minuters cykling kan tyckas kort men det är helt i linje med projektets grundtanke, som också innebär att det ska vara högst 300 meter mellan cykelstationerna.

Rémy, som bor i kvarteret, kommer förbi för att förhöra sig om det nya systemet och undrar hur cyklarna ska klara sig undan skadegörelse.

Pierre, som kommer förbi på egen cykel, är också positiv till initiativet.

För Paris stad kostar det omfattande projektet inte en krona. Ett avtal med reklamföretaget JCDecaux ger reklamjätten rätt att fritt disponera ett stort antal nya reklampelare i Paris, mot att det bekostar hela cykelprojektet, förklarar Didier Couval, kommunens cykelansvarige.

Återstår bara att utbilda Paris många ovana cyklister i trafikvett och att utvidga cykelbanenätet. År 2010 är det tänkt att de nuvarande 37 milen cykelbana ska ha ökat till 50 mil. Med hjälp av olika tekniska lösningar försöker kommunen även bygga bort för Sverige tämligen okända problem för cyklister, som parkerade bilar på cykelbanorna.

TT

Mer läsning

Annons