Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pappersbruket slår rekord

Annons

Detta är resultatet av Grycksbos aggressiva marknadsföring av papperstypen "G-print" samt triumferna med den nya papperstypen som fått namnet "Stora Enso Matt".

Företagsledningen i Grycksbo avslöjar inte hur mycket pengar det handlar om. Bara att det gått mycket bra bland annat eftersom Grycksbo klarat av att sälja sitt papper till högt pris, trots att marknaden haft en allmän prissänkning på papper.

Det är här som företagets marknadsföring firat stora framgångar.

Grycksbos marknadschef, Lars-Gunnar Larsson, berättar om en marknadsföringsstrategi som pågått i två år.

I korthet handlar det om att Dalahästen har fått bli en symbol för Grycksbos papper. Bruket har jobbat för att övertyga säljare och grossister om att "G-printen" håller hög klass.

Poängen har varit att låta kunderna själva upptäcka vilken papperskvalité som är den bästa, utan att hävda något.

- Vi gick ut med ett test, där vi tryckte upp en bild på olika papperstyper. Sedan fick kunderna avgöra vilken som var "G-print". Då märktes det att vårt papper var riktigt konkurrenskraftig. Den här marknadsföringen har vi fått pris för, berättar Lars-Gunnar Larsson.

Ett intressant resultat av satsningen på marknadsföringen har varit att Grycksbo tagit stora andelar i Finland, som har liknande pappersbruk i samma koncern.

- Faktum är att sedan Stora Enso bildades säljer vi tre gånger så mycket papper i Finland, jämfört med tidigare. Vår marknad i Finland är nästan lika stor som i Sverige, säger Lars-Gunnar Larsson, som förklarar att hårdare konkurrens är en orsak till att inte Grycksbo vuxit lika mycket på den svenska marknaden.

När det gäller framtiden har Grycksbo pappersbruk fått positiva signaler från divisionsledningen, som nu flyttat från Düsseldorf till London, att använda en stor del av överskottet i investeringar. Det är en viktigt.

- Vi vet inte riktigt hur mycket det blir. Men vi har en plan som innebär att vi ska använda en del av pengarna till att investera, säger Lennart Westman.

Då handlar det om att höja kapaciteten för maskinerna PM 7 och PM 9, samt att bygga ut "färdiggörningen". Det blir också aktuellt att inreda bruket för en kvalitetsutveckling av papperstypen "Stora Enso Matt".

Men detta tillsammans handlar inte om lika stora investeringar som gjordes 1999. Då satsades 360 miljoner kronor.

Men för Lennart Westman finns fler positiva framtidssignaler. Nu minskar lagren hos pappersbruken och ökar hos grossisterna. Det innebär högre försäljningsvolymer. Det gynnar Grycksbo.

Mer läsning

Annons