Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Palme lockade fram ömhet...

Annons

Berit tyckte att statsministern alltid var så tråkigt klädd, och ville "stajla" honom.

Bilden är tagen i familjen Palmes hem i Vällingby. Redan därmed är den ovanlig, medierna var normalt inte välkomna till hemmet och familjen, men den här gången var Lisbet och pojkarna på sportlov, antagligen i Idre. På väggen hänger en målning av Olof Palme själv, som pojke. Något ytterligare sådant foto finns veterligen inte. Fotografen som förmådde Palme att posera i MahJongjackan, öppna hemmet och sätta sig framför det porträtt hans mor lät måla i barndomen, heter Ewa Rudling.

Jag minns att jag, som den tidens pressekreterare, hade utverkat en timme för henne. Hon skulle få ta sina bilder, på uppdrag av en fransk bildbyrå, specialiserad på internationella celebriteter, i Palmes arbetsrum, och han var som vanligt klädd i ljusblå kostym.

Rudling stegrade sig. Hon ville ta annorlunda bilder, hon behövde mer tid, andra miljöer.

Vi nekade, statsministern hade inte tid med sådant. Men Palme själv veknade.

Nästa eftermiddag stod han på kajen vid Strömkanalen i Sstockholm, nu med Ewa Rudlings egen polotröja på sig. Stajlad.

Det hände aldrig att män tilläts ge synpunkter på Palmes utseende och stil. "Jag är den jag är". Enda undantaget var hans tandläkare som skapade ett jämnare garnityr. (Efter varje större tv-framträdande kom alltid synpunkter från alla håll på hur Palme såg ut, inklusive ett kort från tandläkaren, "snygga tänder!")

Att kvinnor, däremot, ville "stajla" Palme, och att han lät dem göra det, inträffade gång på gång.

En kvinnlig tv-producent ville att en kvällsdebatt skulle avslutas med att Palme inför kamerorna skulle dansa med en sångerska.

Hade en man frågat skulle det ha blivit nej. Men nu blev det ja, och därför finns en sekvens i tv-arkivet där Olof Palme dansar med Arja Saijonmaa. Han dansade uruselt, stel och krampaktig, Peppe Eng minus 100 procent.

Tv:s sminköser lade alltid ner extra mycket jobb på Palme, och gjorde allt för att mjuka upp hans skarpa drag och kamma ner frisyrens spretigheter.

Hans syster Catarina ville gärna att han skulle komma förbi en stund före stora tv-framträdanden, "så jag får se hur du ser ut".

Ofta kände man att det fanns en sorts ömhet från kvinnor gentemot Olof Palme. Den var ibland moderlig, ibland flirtig.

Vid stora publika möten var de främre bänkarna fyllda av äldre kvinnor som satt där med kappa, hatt och handväska och följde varje ord. Efteråt flockades de runt honom med Instamatic-kamerorna.

Främst av de moderliga i Palmes ögon var nog riksdagskvinnan Gudrun Sundström från Kvarnsveden. Fick han syn på henne ville han alltid springa fram och ge en kram. Ett antal av hennes dikter kunde han utantill.

Olof Palme sade en gång att han var från barndomen van vid kvinnor omkring sig. Det var så han växte upp, pappan dog tidigt, han var sjuklig som barn.

Och vid något äldre år, ungefär vid den tid då porträttet målades, visades han för första gången upp för en kvinnlig publik han poserade med en tennisracket i en husmoderstidning i en annons för chokladdrycken Ovomaltine, den tidens Oboj.

Den där ömheten från kvinnor har kanske politisk betydelse ännu i dag. Före Palme röstade kvinnorna socialdemokratiskt i mindre utsträckning än männen. I och med Palme blev det tvärtom.

PÄR FAGERSTRÖM

Mer läsning

Annons