Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På sista versen

Annons

I en vacker skogsglänta med små ängar runt omkring ligger skroten. Vraken står prydligt staplade och uppradade under de stora granarna.

Snön smälter bort från fortfarande glänsande krom och lack.

Det ringer i Pers telefon - fyra fälgar, baklyse. Han vet direkt om det finns.

- Vi tömmer bilar på alla vätskor, och källsorterar - gummi, metall, bly. Vi plockar ur delar och sorterar dem. Det är stor efterfrågan på delar, men det kan vara svårt att hitta de rätta. Det finns mängder av olika delar till olika modeller. På en och samma årsmodell kan det vara olika delar.

- Eftersom bilskrotar av det här slaget blir allt färre ringer många hit. Det vanligaste är att bilarna packas ihop i små plåtpaket, det gör även vi, men först sedan vi plockat ur delarna.

Små delar får kunderna skruva loss själva. Under Classic Car Week är en av höjdpunkterna sakletardagen på skroten.

- Då är hela Röjeråsen full av bilar och överallt skruvar folk och tittar på delar, säger Per.

Mats, "Gasen" Dyrsmeds kommer körande med hjullastaren. Nästa bil ska demonteras. De har arbetat tillsammans i många år.

- Man tappar räkningen, säger Mats och lastar på några delar som ska köras till Rättvik.

De trivs tillsammans och tillbringar även en del av fritiden tillsammans. De bor också nära varandra.

Per har arbetat på bilskroten hela sitt liv. Det är ett fritt jobb, men ganska tungt och kallt ibland.

Då går Mats och Per in på kontoret för att värma sig och ta en fika. Där har de också massa olika databoxar till bilar.

- Allt större miljöansvar läggs på bildemonteringen. 2007 träder en ny lag i kraft som innebär att det mesta av bilarna måste återvinnas.

Roland Pettersson äger bildemonteringen och är Pers morbror. Per har varit på skroten sedan barnsben och där trivs han.

- Det är fridfullt här, när det annars är så uppdrivet tempo i samhället. Och det märks till exempel på att människor inte längre använder lediga stunder till att fixa med sina bilar.

Därför står en hel del till synes fräscha bilar på skroten, sådana som redan har gjort sin sista resa.

KATARINA CHAM

Mer läsning

Annons